NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 07 maj, 2006

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 07 maj, 2006
Skrivet av: John Tengberg skrivet 2006-05-07, 11:55
Christina, jag tycker att din nya bok om Maskåll - en västgötasläkt under FEM sekler!- är obligatorisk läsning för alla med intresse för denna (numera) 'medeltidssläkt'. Det finns inte så många sådana i Sverige. Ganska fantastiskt egentligen, tycker jag. I boken finns mängder av personer och släktled, vilket är ett heroiskt arbete att ha samlat ihop av dig och de som har hjälpt till. Många 'maskållare' kan nog anknyta sig själva till denna goda stomme, men kanske också i något avseende komplettera densamma.  
 
Jag efterlyser gärna en fortsättning på denna kartläggning av släkten, dels vad gäller än tidigare släktled (alltså före år 1500, men där är utsikterna nog tyvvärr små att finna fler enskilda personer), men också en kartläggning av de olika grenarna 1500-2006.  
 
Jag undrar om det finns någon som skulle vara villig ta sig an uppgiften att till en början samla in all den forskning som redan finns och organisera den i ett stamträd, kortfattat, t ex i samma format som Släktkalendern, eller vad som nu är praktiskt lämpligt. Min tanke är att det finns massa färdig forskning som kunde ställas samman, om bara folk visste vart de skulle vända sig för att lämna av sina egna rön och vem som skulle kunna ta emot och foga in på rätt ställe i stamträdet.
 
Om en sådan person finnes, kanske man också skulle fundera på en 'stödförening' där intresserade kunde bidraga med en liten slant årligen för att stötta projektet ekonomiskt. Måhända behövs lite pengar i uppbyggnaden, kanske också för en ev senare publicering.  
 
Vet du, eller någon annan, om det finns någon som skulle ha tid och kraft och lust att börja med något sådant, det ena eller det andra?