NULL Skriv ut sidan - Maskoll

Anbytarforum

Titel: Maskoll
Skrivet av: John Tengberg skrivet 2013-02-23, 10:48
Hej och stort tack till Kaj Janzon för angivande av dessa värdefulla fynd, och även till David Jerrestrand för -till vår bekvämlighet- citat av Per Stobaeus' transkription. Lika roligt var att läsa om KJs planer på utredning, den ser vi fram emot. (För att undvika oavsiktligt förbiseende vill jag i förbigående nämna att Magnus Bäckmark och Gabriel Wallgren - förutom givetvis CHB- har gjort en hel del efterforskningar i dessa tidiga släktled och kanske kan bidra något om intresse finnes från KJ.)
 
Vad gäller namnet Sven så tidigt så är det en nyhet för mig och får förmodligen anses tyda på svensk födsel, men ingalunda lika säkert på för övrigt svenska anor, anser jag. Innebärande dock att ev hitkomst från utlandet får förläggas till tidigt 1400-tal, eller före. Religionstriderna som ryktesvis skall ha varit en anledning till flytt (från Skottland) blir då allt mera sannolika i tiden (se mina tidigare inlägg med årtal). Likaså har för 10 år sedan Kenneth Wulcan - som bor i Tengene och kan ortens skrönor -  till mig sagt att det ryktats om sjöröveri, och även detta kan stämma med tidigare Skottland (se tidigare inlägg). Slutligen anser jag att ”någon sorts adel” som också ryktats mycket väl kan stämma in på skotsk klan, t ex MacDonalds, som stannar från norske Somerled, Lord of the Isles, under 1100-talet, med norskt påbrå.  
 
Jag själv och två andra Maskollättlingar (tre olika grenar, åtskilda sedan 1500-talet; jag från Påvel och de två andra från Anders) har låtit testa släktDNA hos bl a Rättsmedicinalverket  och har helt säkert gemensamma anor inbördes och med Somerled. Vi har nämligen det som i England kallas the Norse gene och speglar den härskande norska invandringen till västra Skottland (och Orkney/Shetland) runt 1000-talet.  Från Wikipedia (utan att jag tagit med där angivna källhänvisningar): ”Since the early 2000s, several genetic studies have been conducted on men bearing surnames traditionally said to be derived from patrilineal descendants of Somerled. One such study, conducted by geneticist Bryan Sykes, found that five clan chiefs of Clan Donald, all who traced their patrilineal descent from Somerled, were indeed descended from a common ancestor. Further testing of men bearing the surnames MacAlister, MacDonald, and MacDougall, found that, of a small sample group, 40 percent of MacAlisters, 30 percent of MacDougalls, and 18 percent of MacDonalds shared this genetic marker. Taking these percentages into account, Sykes estimated that Somerled may have almost 500,000 living patrilineal descendants. A later study of men bearing the surname MacDonald, conducted by geneticist James Wilson and popular historian Alistair Moffat, found that, of a sample of 164 men, 23 percent carried the same marker borne by the clan chiefs. This marker has been identified as a subgroup of M17 (a branch of haplogroup R1a). M17 is known to be extremely rare in Celtic-speaking areas of Scotland, but very common in Norway. Both Sykes, and Wilson and Moffat concluded that Somerled's own patrilineal ancestors originated in Scandinavia.” Jag vet inte om Wikipedia har rätt I allt detta, eller om andra relevanta uppgifter saknas, men helt klart ligger Wikipedia nära vad som numera hävdas allmänt inom forskningen rörande släktDNA i Skottland.
 
Slutligen tycker jag att tidigare namnutredning som menar att på 1400-talet släktnamnet mathskåll (ny variant?) mm skulle betyda matskål el dyl lokalt, låter ju hyggligt, men ter sig för mig betydligt mindre sannolikt (finns någonstans exempel från DENNA TID att SLÄKTnamn - som ju var extremt sällsynta i Sverige då, men ej t ex i Skottland - har bildats på sådan grund?) än att det har samband med Mac - som f.ö. uttalas annorlunda än man kan tro av stavningen vilket i sin tur f.ö. kan förklara den i de svenska urkunderna vacklande (ljud-) skriften.