NULL Skriv ut sidan - Moderus / Modéer / Modeer

Anbytarforum

Titel: Moderus / Modéer / Modeer
Skrivet av: Gunnar Ståhl skrivet 2000-10-30, 09:49
Till Anders Berg: Om Carl Julius f ca 1724 i Skåne. Enda uppgiften i Ny Svensk släktbok (under rådmannen Jonas Moderus) är om en Carl Julius, död, gift. - Det finns en Carl i rådmannens bouppteckning, som troligen är den Carl Julius Du nämner. Samma Carl Julius finns i dödboken för Vitaby, juli 1798, (f.) korpral (sergeant?) och gästgivare i Vitemölla. Uppges då vara 70 (ev 78 år). - I mantalslängd 1790 /Vitemölla/ finns anteckningen ogift (??). - I Albo härads bouppteckningar: Moderus, Carl Julius, sergeant. Vitaby, Vitemölla 29; 1798 11/7; 1797 - 1800:27. - Denne Carl Julius är son till rådmannen Jonas Moderus och sannolikt samma som Din . - En svårighet med rådmannens barn är att det inte finns någon födelse-/doplängd för Simrishamn förrän omkr 1725. - Jag tror att jag identifierat hans bostadsort som Simrishamn 1706 - 1729 och därefter Östra Sallerup 1729 - 1757 med stöd av mantalslängder och domböcker. - Carl Julius, död i Vitemölla 1798 har jag ännu inte fokuserat på. - Din uppgift är därför av stort intresse för mig. - Men det är flera som har namnen Carl Julius, Lars Adolf etc så jag har känt ett behov av att gå fram försiktigt.
Mitt bidrag till Dig blir just nu ett dödsdatum och notis om en bouppteckning - om det är samma person. Möjligen kan man notera Din uppgift om dotterns namn Catharina Maria, som knyter an till farmodern, Catharina Maria Orrfelt. - Om det är något mer jag kan bidra till så kommer jag att göra det efter hand som mitt arbete fortsätter eller Du har önskemål. Jag tar tacksamt emot alla uppgifter kring Din Carl Moderus./Vänligen! G.