NULL Skriv ut sidan - Moffat

Anbytarforum

Titel: Moffat
Skrivet av: Anders Klarbring skrivet 2013-01-24, 19:59
Det har varit känt att Kapten Robert Moffat 1672 i Skottland begärt och fått ett bördsbrev. Detta framgår av The Register of the Privy Council of Scotland, 3rd Series, Volume 3, 1669-1672. Page 573. I brev skrivna av hans hustru framgår det också att han av allt att döma har omkommit på vägen tillbaka till Sverige från Skottland: skeppet saknas. Ett antagande blir därför att bördsbrevet bör ha försvunnit till havets botten i februari 1673 och att man som släktforskare får finna sig i att det inte går att reda ut Roberts skottska  anor. Min förvåning och upphetsning var därför stor när jag i den av Riksarkivet nyligen på nätet utlagda Biographica-samlingen hittade vad som av allt att döma är en avskrift av bördsbrevet vidimerad i Millsevik 1765. Det hittas här
 
Riksarkivets ämnessamlingar. Personhistoria, , SE/RA/756/756.1/M/I/M 13 b, bildid: A0069904_00233
 
Jag har inledningsvis gjort en avskrift av den del av brevet som ger genealogisk information. Den ses nedan och jag skulle uppskatta försök att från denna text sätta ihop Roberts anor samt upplysning angående de i brevet nämnda skottska adelsmännen. Jag har gjort ett försök att sätta samman släktträdet själv men hittar lite motsättningar och känner mig långt från säker. Troligtvis skulle det hjälpa om uppgifter om de nämnda personernas genealogi kan hittas på annat håll.
 
Fördenskull, sedan wi hafwa igenom några förnäma och Trowärdige män/: hwilka wi hafwa det anförtrodt och befallat:/ grannerligen låtit ransakat om berörde adelsmans slächt och härkomst, så hafwa wi förnummit, såsom wi med detta offenteligen betygar att denna wåre undersåtare herr Robert Mofatt är född af ächta säng, och så till fäderne som möderne ?prunnen utaf höga och förnäma Familiar som här i riket öfwer några hundrade åhr, hafwa warit i floor. nembl. fadern wälbördig axel ander mofatt Commendant öfwer Edny, hans fader war herr Vilhelm Mofatt, Commendant til Capella, hans faderfaders fader war herr Johan mofatt, herre til mofatt, des hustru war Erphemia Hum, friherrens til wadderburn dotter, hans faderfaders moder war fru maria Kera herr Thomas Keri dotter friherrens til mereinton som hade til ächta friherrens af Jonston dotter Johannam af Jonston, hans farmoder war fru Christina Hendersona. friherrens af Hordel, Johan Hendersoni dotter och Thomas Hendersoni friherrens til Hordel dotterdotter; hwars hustru war fru margareta wärneta, friherrens af Leyes dotter hans farmoders moder fru Christina Menesia friherrens af Pittfält och Riddares herr Pauli Menosi dotter, hwars moder war fru Isabella Horbes friherrens wälborne herr Johan de Horbes dotter. men uppå mödernet är han född af wälborne fru Isabella Richardsone, Vilhelmi Richardsoni til Aberkromby dotter, hwars farfader war Jacob Rechardsson til Smeton, hans hustru war fru Marina Douglas högwälborne grefwens, herr Mortone dotter des morfaders moder, war fru agneta Keri, friherrens af wiebotte, herr Mani Keri dotter; hwars hustru war fru margareta maevol, friherrens af herris dotter, des mormoder war fru Elisabeta Jenim harr Robert Jenims til welty dotter des fader war friherrens af dräm Alexander Jenim, hwars hustru war Isabella Douglas, högwälborne grefwas af wastam dotter. des mormoders moder war fru Margareta Innes herr Johan Innes, herre til Bretorffer dotter; des hustru war Elisabeta Gordonia, friherrens af Hadde dotter.
 
(Meddelandet ändrat av andkl 2013-01-24 21:06)