NULL Skriv ut sidan - Murman

Anbytarforum

Titel: Murman
Skrivet av: Linda Wikland skrivet 2004-03-20, 22:20
Hej!
Jag söker Catarina Sofia Murmans ursprung. Hon gifte sig med hovrättskomissarien Johan Berghult 1735 i Ystad. Närvarande är hennes förmyndare herr Johan Casper Gravingholtz.
 
Jag har två möjliga föräldrapar till henne och undrar om någon vet hur det ska vara.
 
Det ena är kyrkoherden Niklas Murman och hans hustru Catarina Uttermark. Detta föräldrapar anges i Bergtröms  Stora sjötullen och lilla tullen 1658-1765
 
Det andra är postinspektorn i Ystad Olof Murman och hans hustru Hedvig Hansdotter. Jag hittade följande tillfällightsfynd under Malmö och undrar om det kan röra sig om samma Cajsa/Catarina.
 
Källa:  Skåne, Korte utdrag ur Gamla Rådstuge- och kämnersprotokoll, Ystad, av Robert Hemberg (maskinskrift på Lunds landsarkiv)  
År:  1734  
Fynd:  11/11. ”Handelsman Johan Caspar Grevinholt, förmyndare för Caisa Murman, omtalade att hans pupill, som varit förlovad med handelsman Jöns Siöberg i Malmö, brutit förlovningen, enär tvingats därtill av sin moder inspektörskan sal. Hedvig Murman. Vill, om det blir process, ej att hans pupills pängar skola användas, utan skall stärbhuset betala. Magistraten ville höra hennes syskons förmyndare Johan Halling och Anders Widell.”  
   Meddelat av Eva Leksell 26 mars 2003 kl 21:06  
 
Tacksam för hjälp!
Med vänlig hälsning,  
Linda Wikland