NULL Skriv ut sidan - Plagman

Anbytarforum

Titel: Plagman
Skrivet av: Bo-Arne Stenqvist skrivet 2004-09-04, 12:24
Hej igen,
glömda lägga in själva brevet från Abraham Plagman till Herr Oxenstierna;
 
Brevet från Güstrov 1626 till Oxenstierna;
 
Välboren och ädle godsägare? Och bäste Herr Kansler med min underdåniga thänst kan jag  
underdånigt etc.
 
Att min käre fader Mårten Plagman E.G. förfader och släkting (?) Oxenstierna som då var  
guvernör i Livland i kristlig och salig åminnelse ungefär för 30 eller 32 år sedan,som stallmästare  
underdånigt tjänat och varit. Och då min far i sin tjänst Mårten Stallmästare benämnd var.
 
Och är min far sin vetter (kusin eller nära släkting) benämnd Magnus Wolff vid samma tid (30 -  
32 år sedan) en pojke ungefär tio år (gammal). Utan vare sig Far eller Mor, Bror och syster, hos  
sig i stallet haft och uppfostrat och meduppehälle försörjt. Och som sin egen son behandlat.  
Och då när E.G  herr släkting tillsammans med sin gemål kort efter varandra med ungefär tio till  
tolv dagars mellanrum avgick med döden och denna värld lämnat, har min far denna tjänst  
lämnat. Och med min kusin Magnus Wolffen tagit tjänst i Mecklenburg hos den Högvelborne  
fursten och herren Herr Ulricen Hertig av Mecklenburg i högsalig åminnelse han sig vidare till  
tjänst begav sig, och inte bara (?) Hertig Ulricen, utan också hos hertig salig herr Larln(?)  
kristerlig åminnelse och slutligen herr Hansen Albrechte, nu regerande furste.
 
Och när hertigen av Mecklengurg gick mot sitt slut som enspännare underdånigt tjänat och  
varit  
och när äntligen efter fem år sitt liv slutade.
 
Det har min salige far givit sin kusin Magnus Wolffen, en väldigt god uppfostran tills han blev  
vuxen. Att han inte bara förnäm adel tjänat, utan också tjänat i kriget och hertigen av Holstein,  
även Herr Hansen Albrecten hertig till Mecklenburg för sadelknekt underdånig varit.  
 
Slutligen men av Mecklenburgska Herrn erhållit och till Sverige ungefär för nio eller tio år sedan  
vill jag minnas. Och kort därefter vidare anlände hit, och sitt land, samt sina redskap/saker  
mycket av min far i förvaring insatt haft vilka han hämtade och reste sin väg och pratade med  
min far och mig att han i sin livstid inte ville ? Jag som hans släkting hans kvarlåtenskap ärva  
skulle.