NULL Skriv ut sidan - Plagman

Anbytarforum

Titel: Plagman
Skrivet av: Bo-Arne Stenqvist skrivet 2011-05-27, 11:52
Hej,
 
Efter några år här utan något forskande i Plagmansläkten för min del föll denne jaktlöjtnant på min näthinna igen. Efter att jag konstaterat att han blivit kallad Abraham och hade en son som hette Petter kändes det hopplöst. Efter att sedan hitta ytterligare en löjtnant i domboken vid namn Abraham, dock inte jaktlöjtnant, föreföll en felskrivning det troligaste. Tiden går och nya uppgifter publiceras och när jag förra veckan bestämde att titta på Jacob igen tror jag att jag hittat rätt.
 
Vid den tiden förra sökningen begav sig var den Plagman, adlad Ehrnroot som man fick napp på. Han tillhörde släkten i Finland och härstammade från Hans Plagman. Denne Plagman hade en farbror, Petter Plagman i Finland.
Jag skulle vilja påstå att denne är Jacobs pappa på följande sätt;
 
 
Petter Plagman, född ca 1606 och död 1651
Hustru. Sofia Klöfverblad, född ca 1609  
Barn:
 
Johan, död 1683, gift med Elisabeth Starchaea
Jakob
Elisabet, död 1688, gift med Sven Rydenius
Margareta, död 1664, gift med Gustaf Aejmelaeus
 
Om sonen Jakob vet man inget. Med tanke på föräldrarnas födelseår så kan det mycket väl stämma att han är född ca 1640. Han nämns i Ylioppilasmatrikkel 1640-1852 Det är en dikt skriven av hennes syster bröllop 16540108. Fyra andra författare var gymnasieexamen som av det femte författaren Jacous Plagman kan vara student (google translate). Det kan ju stämma bra att han är student vid ca 16 års ålder. Man har heller inte en aning om vart han tar vägen.  
 
Vad stärker då banden? Ett ovanligt släktnamn. Födelseåret 1640 stämmer bra. Tullyrket finns i släkten. Släkten är förgrenad till Stockholm. Jacob Plagman finns med i Strömstad första husförhörslängd 1669 och är uppenbarligen en svensk tillsatt på en sådan post och skulle med högsta sannolikhet kunna vara från Finland. Man satte gärna gamla svenskar på de posterna i gamla Danmark. Och det mest talande beviset är väl barnen.
 
Jacob Plagman och Vivika Gedda får barnen;
 
Petter
Sofia
Gude
Paul
 
Petter efter farfar, Sofia efter farmor kan inte stämma bättre. Gude efter morfar, Paul efter mormorsfar. Alla barnen är döpta efter sina släktingar vilket också var det vanliga. Jag skulle vilja påstå att detta känns väldigt rätt. Det hade ju varit väldigt kul att få en upplösning på denne man!
(obs, årtalen taget från mängder av sidor på nätet där jag har valt det som förkommer mest.)
 
Mvh
 
B-A Stenqvist