NULL Skriv ut sidan - Plagman

Anbytarforum

Titel: Plagman
Skrivet av: Ann-Charlotte Lindberg skrivet 2014-06-07, 08:39
Magnus Plagmans hustru Catarina
 
Hej!
Magnus Plagmans fru. Vad hette hon egentligen?.
Har i min databas Disgen haft henne under namnet de la Motte, som en Plagmansläkting gett till mig för länge sedan. Har alltid ställt mig frågande till det namnet och jag har vänt mig vid olika tillfällen till Riddarhuset och till Anbytarforum, men man har inte hittat henne.  
Hon har alltid omtalats som Magnus Plagmans hustru eller fru Catharina i olika papper. På Anbytarforum under Långaröd fanns nyligen en förklaring till hennes efternamn de la Motte
 
Häromdagen kom jag av en slump in på Orrfelts kompani -Förteckning på det befäl och de meniga ryttare i ryttmästaren Johan Orrfelts kompani som i November 1701 avseglade från Karlshamn för att delta i det
Stora Nordiska kriget.
Alla personer var uppräknade och där fanns korpral Magnus Plagman, Holmby. Namnet på kompaniet och platsen Holmby förbryllade mig, då jag aldrig tidigare hört dessa namn omnämnas. Då det inte fanns husförhör för Holmby blev det mantalslängder, vilket visade sig vara en guldgruva.
I mantalslängden för 1702, Holmby nr 9 (SVAR bild 385)
finns Corporalskan Carina Magnus Plagmans + dräng och piga
1705 (SVAR bild 186) mer svårläst men hon finns där också + dräng och piga
1709 (SVAR bild 286) är hon Lieutnanskan Catrina Plagman + dräng och piga
1710 (SVAR bild 193) samma som ovan
1711 (SVAR bild 351) samma som ovan.
I nästa 1721 finns hon ej utan har nog återvänt till Hemmeneköp nr 1
 
Har tidigare gått igenom mantalslängderna för Hemmeneköp nr 1 under Magnus tid i Ryssland och hans namn finns omnämnt hela tiden. Det är bara titeln, som ändrats från corpral till cornett och slutligen löjtnant. Har alltid undrat varför hans fru ej fanns omnämnd där, men förklaringen kom här.
 
Då jag blev mer nyfiken gick jag till Holmby CI:I för att se om där fanns något intressant och det blev bingo med en gång, då jag på s.38 hittade Anna Elisabeth Plagman, född 1701 15 oktober. Föräldrar Magnus Plagman och där står mamman angiven som Carina Hansdotter.
Dottern föds alltså en månad innan pappan seglar ut från Carlshamn i Nordiska Kriget och får inte återse sin dotter förrän 22 år senare 1722.
 
Anna Elisabeth gifte sig senare med pukslagaren vid Södra skånska dragonregementet Andreas Berg i Skepperöd, Långaröd och mellan dessa båda ställen var det mycket förbindelser.
 
Fortsatte vidare i kyrkboken och det visade sig, att Catrina Hansdotter var susceptrix åtta gånger under åren 1702-1707. Hennes titel i notiserna ändras från corporalskan till cornettskan och slutligen lieutnanskan.  
 
Trodde att man var susceptrix endast om man var nära anhörig till någon. Har inte gått in på vem dessa föräldrar var. Kanske hennes släkt???  
 
Efter att ha funnit allt detta tittade jag i min Plagmanpärm och fann då ett ganska intressant papper, som jag lagt till handlingarna.  
Pappren kom från en kopia på en påbörjad utredning på Landsarkivet i Lund om Magnus Plagmans hustru förmodligen till någon släkting. Källa var Helmer Frennings arkiv, kartong 24. Tyvärr har man märkt om detta arkiv och numret stämmer ej idag. Har tittat lite i det, men då det är stort arkiv, så tar det tid att försöka finna originalen till mina dåliga kopior eller om det finns något mer där.
 
Det hela går ut på att i bouppteckningen efter Nils Hansson i Näsby, Tolånga, 1738, Färs häradsrätt FIIa:2, s. 193 finns en anteckning om att Plagman i Hemmeneköp och Nils Tufvesson Starrarp? antag? båda till fäderne och möderne arvf?  
Dessa båda herrar är alltså anhöriga till Nils Hansson i Näsby, Tolånga.
 
En misstanke var att Hans Plagmans mor Catharina var en ”bondedotter”, t ex en Karna Hansdotter med anhöriga i Starrarp.  
 
Eftersom hon kallas Hansdotter i dokumenten från Holmby, så kan detta vara rätt spår, men man vet ju aldrig.
 
Har nu döpt om Magnus Plagmans fru till Catrina Hansdotter och lagt det andra namnet till handlingarna.
 
Hälsningar
Ann-Charlotte