NULL Skriv ut sidan - Plagman

Anbytarforum

Titel: Plagman
Skrivet av: Magnus Lindskog skrivet 2015-08-17, 18:42
Notification
Till Hr Lieutnan Plagmans Fru Chatarina Plagman utj Långaröd Sochn i Färs härad.
 
Såsom dett Högloflige Kongl: Krigz Collegium igienom nådgunstig skrifwellse af d: 12 nästledne Julij mig anbefalt till d: 10 nästkommande Septembr att infordra beskied och säker Äffterrättelse utaf dhe Fångne Hr:rar Officerarne Fruer, Hustruer, Anhörige eller Fullmächtige wid Södra Skånska Regementet som här hemma upbära Löhnerne, huruwida hwar och en kan hafwa upburit deras Löhner samt huru mycket där af till närwarande tidh kan wara till Ryssland uthremitterat; Fördenskull har iag af Fruu Lieutnantskan här igienom skohlar begiära, henne behagade till samma tidh Nembl:n d: 10 Septembr nästkommande låta mig weta igienom bref på Christianstadh huru mycket af Hr Lieutnantens löhn till dänne dagen kan wara af Fruen upburit samt hwad däraf till honom är uthremitterat, och kundgiöras Jämbwähl att Höglofl: Kongl: Krigz Collegium nådgunstigst förordnat att de fångars löhner böra wärkeligen uthremitteres för alla åhren tillbakars till så stor Summa som dem Äffter deras bref och Fullmachter tillkomma bör, och tillåtes dem som eij på annat sätt kunna få wexell öfwer till Ryssland, att inlefwerera sådane löhningz medell i Banqven för Kongl: Ränte Cammarens Räkning så wijda de härröra af 1719 och förra Åhrens löhner men så wida de Angå 1720 och fölliande Åhren så böra de insättias för Kongl: Krigz Collegii Räkning,
Östa i Näsum Sochn d: 11 Augusti 1721
H[ans]: J[acob] Gersonius
 
Föregående Notification är för mig upwist d: 20 Sept: 1721 som attesteras af
Chatarina Plagman
 
Källa: Krigshandlingar Stora nordiska kriget, Krigsfångar, SE/KrA/0388/14 B/20, bildid: A0065228_00340