NULL Skriv ut sidan - Platsbäck / Plattsbeck / Platzbeck

Anbytarforum

Titel: Platsbäck / Plattsbeck / Platzbeck
Skrivet av: Bengt Olsson skrivet 2015-01-06, 18:47
Efter ett tips från Kerstin Eriksson i Glemminge om en bpt efter Arvid Fredrik von Platzbecks avlidna hustru Maria Oxe i Stockholm beställde jag abonnemang på AD.
 
Denna bpt gjorde mig en aning konfunderad då jag noterade två märkliga påstående som inte passade in bland tidigare uppgifter. Nedan utdrag från bouppteckningen efter Maria Oxe. Denna återfinns bland Adelns bouppteckningar EIXb:27 (bild 20) Svea Hovrätt 1746.
 
”År 1746 den 10 januari blev uppå Leutenantens Välborne Hr.Arvid Fredrich von Platzbecks begäran uppteckning och värdering hållen över egendomen i boet efter dess Fru Välborna Maria Oxe, som d.1 april 1744 genom döden avgått, till rättelse för honom själv, och dess med bem:ta Fru samman avlade son Leutenanten i Engelsk krigstienst till Siöss Välborne Hr.Zacharias von Platzbeck, samt Stiufdottren, Kopparslagarens i Carlshamn Mäster Magnus Risbergs hustru Maria Bårre, berättandes Hr.Leutenanten att fast än hannom skall varit omögeligit låta sin son veta av sin fru moders död och nödvändigheten av denna förrättning, eller någon viss tid därtill att sätta, så vida Hr.Leutenanten inom 3 år ej haft från honom några tidningar, eller eljest kunnat få veta varest han vistas. Varförutan detta sterbhus med besvärlig rättegångar att hit intill varit behäftat som i anseende till deras ovissa slut även till drögsmålet bidragit, så har han dock under d.24 näst förutgående September Stiufmågen Mäster Risberg sådant tillkänna givit och dess eller dess ombudsmans närvaro sig åtbedit, som dock förgäves avlupit, i anseende var till Hr.Leutenanten förmenar sig icke längre härmed kunna fördröja, och ty, efter noga påminnelse om vad lagen i det 9 Cap:18 Arf Bl stadgar angav Hr.Leutenanten som följer...”
 
Vidare framgår av bpt att ingen av barnen var närvarande, således är det Arvid Fredrik som själv uppger boet. Jag ska försöka skriva detta så pedagogiskt som jag bara kan så inga oklarheter ska uppstå.
 
Arvid Fredrik uppger först Zacharias som deras gemensamt avlade son. Det här är riktigt och inga konstigheter. Därefter uppger han att styvdottern är gift med Magnus Risberg i Karlshamn och hennes namn är Maria Bårre. Några rader längre ner kommer informationen att Mäster Risberg är hans (Arvid Fredriks) styvmåg ! Hade det varit Arvid Fredrik som avlidit och bpt gällt honom hade formuleringen varit korrekt.  
I sista delen talar Arvid Fredrik utifrån sitt eget förhållande till Risberg och dennes hustru som han dessutom namnger Maria Bårre. Jag har funderat en hel del på detta och fått intrycket att han kanske inte var fader till Maria Bårre, utan styvfader. Eller talar han i sista delen utifrån sin avlidna hustrus synvinkel ?
 
Igår, över en fika med forskaren Magnus Lindskog tog jag bl.a.upp denna bpt och dess formulering. Magnus tyckte oxå att den var märklig och slängde fram teorin att Arvid Fredriks första hustru kunde varit gift med en 'Bårre' och att denna hustru haft dottern Maria i bagaget när hon gifter sig med Arvid Fredrik.  
Jag hade sedan tidigare sökt namnet Bårre, dock utan framgång och gårdagen blev ej heller lyckosam. Eftersom Arvid Fredrik namnger Risbergs hustru 'Bårre' måste väl detta vara ett tillnamn/släktnamn ?
 
Det vore nice med synpunkter i fallet !
 
Ingen vigsel har hittats på Magnus Risberg och Maria trots en omfattande sökning i Blekinge men även i församlingar i Sthlm. Å andra sidan har inte alla församlingar vb 1733.
Efter Magnus Risberg finns bpt 1758 samt skifte och efter hustrun finns bpt 1759. I samtliga dessa handlingar skrivs hennes namn Anna Maria Plattsbäck men under åren hon får barn i Karlshamn  Maria Berg.
 
Bengt