NULL Skriv ut sidan - Rase

Anbytarforum

Titel: Rase
Skrivet av: Gudrun Dahl skrivet 1999-05-17, 09:40
Bland militära Hasslösa-Rasar finns också en Jonas. Jonas Rase 1664-1738 ( f Hasslösa ). Han var 16 år yngre än nämde fältväbel Måns, och kan väl knappast ha varit en son. Kanske var namnet knutet till gården? Han var själv kornett vid Västgöta regemente och gift med Ursula Tharmouth  1683-1770  (f Barthold Jacobs gård Hasslösa). .De var föräldrar till (kamera-) släkten Hasselblads anfader Arvid Hasselblad f 1712-. (Arvid var min FF FM FF F). Arvids föräldrar omnämns bl.a. i landsarkivarien Gustaf Clementssons bok “Hasselblad och co 1841..-1941”. Kombinationerna Jonas/Töres och Ursula Tharmouth/Ursula Chadmont gör mig misstänksam mot de senare uppgifterna från Sven Rasegårds farfar Är det inte fråga om en förvanskning resp felläsning?. Jonas föräldrar har jag ingen uppgift på men från min mor Olga Dahl (som är genealog) har jag att Ursulas föräldrar var Johan Tharmouth, f. 1719-09-17 och Agneta Hufvudskått (nr 415), dotter till Bartholt Huvudskått och Margareta Richterin. Johan Tharmouth var son till Per Jacobsson Tharmouth. De var alla militärer. Se Personhistorisk tidskrift 1906, Schlegel & Klingspor: Ointroducerad adels ättartal
 
Hälsningar
Gudrun Dahl