NULL Skriv ut sidan - Fårö

Anbytarforum

Titel: Fårö
Skrivet av: Stefan Simander skrivet 2015-01-30, 05:56
Sune Lundin i Facebook:
 
Nu läste jag i min Fåröpärm, då såg jag att jag tidigare för länge sedan noterat att Lustens Osken diktade nidvisor och andra visor om glada och roliga och udda Fåröbor. Då har jag skrivit ner att Klockar Nicken, Niclas Olsson, Annas bror även han diktade nidvisor om bland annat Lustens Osken. Allt enligt min far Elon Lundin som han hört av Herbert Olsson. Var finns dessa dikter och visor?  
 
Lilla Lejsa som bodde vid Mölner(Mölnor), nära FBU lägret, hon fanns ju med i Oskens många visor.  
 
Vem var hon?  
Jo, hon var född i Hall, och hette Elisabeth Ringvall 1828, Hon kom till Fårö, när hon slutat skolan, som piga åt prästen, hon var liten till växten och handikappad, låghalt. Stugan vid Mölner var nog någon som ägde, hon fick nog bara bo i den. Hennes mor kom från Fårö, och tror hon hette Lautin i efternamn och kom från Lauters. Lisa var född utom äktenskapet och kom ev till Fårö till sin mormor först. Lisa avled 1911. Jo, Lisas mor var Anna Sophia Lautin f 1802 vid Lauters.  
 
Kan ni tänka er vad det är för familj då?  
Jo, de lämnade efternamnet Lautin och tog sig namnet Eriksson istället. Fadern hette ju Erik Eriksson och kom från Blidö församling. Blesellska huset kallar vi det numera.
---
Thyra Eriksson hette hon som ung och var född i huset, sedan gifte hon sig med Blesell som var en granne till henne vid Lauters.
---
 
Blesell är mina släktingar genom min ana sjökaptenen, borgare i Stockholm och kalkbruksägaren på Lauters Johan Blesell som ursprungligen härstammar från Bläsungs/Bläsnungs i Väskinde.
 
Se Blesell / Blessell / Bläselius (http://aforum.genealogi.se/discus/messages/576/245725.html?1271595249 target=_top)