NULL Skriv ut sidan - Schaej

Anbytarforum

Titel: Schaej
Skrivet av: Annica Johnsson skrivet 2002-01-07, 01:12
På min mans släktsida har jag Elisabeth Schaeij
som anmoder men jag blev lite fundersam när jag läste att hon skulle vara dotter till Peter Schaeij,faktor vid Jäders bruk 1613-1673. De uppgifter jag har är från Biografiskt lexicon under släkten Dress. Elisabeth var ju gift med Andry Dress i hans första äktenskap.Där står följande om henne, från Geldern född. trol.1589, död 1673 i Stockh., syster till bokhållaren på Finspång Jan Schaeij samt sannolikt även till handlanden i Arboga Pieter Schaeij, vars sonson blev adlad von Schaeij. Peter Schaeij var ju enl.(elg.) född i Geldern. I boken slott och herresäten i Sverige kan man läsa om Jäders bruk och släkten Schaeij. Enl. den var Peter S. hustru Eva Krususbart dotter till  Hans Kruusbart som varit ägare och faktor till Jäder, sen 1639. 1663 tar kronan över och Peter S. och 1675 övertar sonen Wilhelm S. g.m. Anna Ertmann och 1689 deras dotter Anna Maria S. Andre Dress och Elisabeth S. dotter Margareta Dress född 162(2)(enl sv ättartal 1896 under släkten Radou ) är min mans ana. Hon gifte sig omk. 1640 med Adam Radou handelsman och brukspatron i Sthlm. född c:a 1610
och död 1687 i Sthlm