NULL Skriv ut sidan - Schaej

Anbytarforum

Titel: Schaej
Skrivet av: Barbro Söderman skrivet 2003-03-10, 23:05
Det här stämmer inte med dina årtal och kanske bara förvirrar, men den enda Eva Catharina Schaeij jag har är en notering vid sidan av. Den här Eva Catharina var i alla fall dotter till Johan Schaeij f 1650 i Arboga och hans tredje hustru Anna Beata Cronhjort. De gifte sig i Blekinge, enligt mina anteckningar. Eftersom de inte tillhör mina närmaste har jag inte antecknat källan dumt nog. Enligt familysearch var hon född i Blekinge 1725 och dog 1791.
Johan Schaeij var son till Peter Schaeij f 1613-09-22 i Bommel Geldern,d 1673-05-12 i Arboga)och Margaretha Krusbarth (eller Heijdrath som fadern också kallas ibland)Hon dog 1678 i Arboga. HOn var dotter till Hans Heijdrath eller Krusbarth.MOdern hette Faler, men jag har inte hennes förnamn. En syster till modern hette Eva Faler.
Hans Krusbarth/Heijdrath har jag och andra också, tror jag, sökt förgäves hittills. Om honom själv och hans stormiga liv som faktor vid Jäders bruk finns en del skrivet men inte om hans bakgrund.  
Peter Scaheij, svärsonen, tog över som faktor och Jäder var kvar i den släkten fram till 1965.
Johan Schaeij var gift två gånger tidigare, med Margaretha Ahlman och med Anna Christina Lindman.  
Det som gäller Eva Catharina ska alltså tas med stor reservation eftersom jag inte har kollat källorna där.
Eftersom bara namnet stämmer kan jag inte hjälpa till mer.