NULL Skriv ut sidan - Scheivogt / Schleivogt

Anbytarforum

Titel: Scheivogt / Schleivogt
Skrivet av: Brittmarie Källgren skrivet 2012-04-06, 20:58
Hej Carina och Olle!
Min tanke var precis som din Carina men jag har inte lyckats finna någon Rebecka Fleetwood (jag har inte letat i t ex Elgenstierna ) utan endast googlat.
Olle! Jag har tyvärr ingen bild. I Arkiv Digitals Vedby s mantalsbok 1742 -1817 finns hon på bild 105 sid 1771 som Pukslagare Fribergs Enka Rebecka på Öfwad nr 1 år 1771 och tidigare står hon endast som Fribergs H. Han avlider förmodligen 1769 eller under 1770.
 
I en rubrik på googlesök Friberg i Skåne fr 1770 till C.a 1850 finns hon angiven under N Åsby härad angående bouppteckningar : Rebecka Flethfoth g med pukslagare Thomas Fryberg hennes b på Ötvad nr 1 1770 bd 11 s 427 -446(S). Det är en Steen Thomsen som tagit fram en massa uppgifter om Fribergare i Skåne.
Jag har sökt i N Åsbo bouppteckningar för år 1744 -1775 men inte lyckats hitta något.
När jag sökte på namnet Stimmer (ingifta i Fribergarna) kom en artikel fram av Bertl Larsson som nämner på Anbytarforum år 2011 0825 att det finns anknytningar mellan Fribergarna och släkten Roland och Fleetfooth.
Alltså måste släkten existera!
Kanske finns den att hitta på bibliotekets gömmor?  
Tack för era inlägg!
MVH Brittmarie K