NULL Skriv ut sidan - Spole

Anbytarforum

Titel: Spole
Skrivet av: Magnus Carlsson skrivet 2012-09-26, 23:51
Du!
Om du och jag är släkt med den svenska matematikens farmors far.
Så borde du ha kunnat fattat att det var tryckfel från 1946!!!  
 
 
Boken är i 2 eller 3 led tolkad ur handskrivna 1600-tals anteckningar.
Den är full av små fel pga tolkningsfel genom versionerna.  
Dessa felen är dock nogsamt kommenterade i bokens sidfot, alla Spolefantaster borde läsa.
av en Paul Wilstadius 1946.
Original tror jag inte att det finns någe kvar av.
Det bör fattas en bra bit av texten med för han nämner alldrig sin mors begravning tex.
Vad det gälde tid och datum var ju det Professor Anders Spoles kungliga uppdrag att sköta kontrollen av sveriges kallenderutgivningar. Så felen är mer trolg pga olika felskrivningar genom versionerna.
 
Smeden Peter Andersson i Spånhult dog om jag förtått förklaringarna rätt eftersommaren 1672.
Problemet är att Anders Spole radar upp 10-15 begravningar han besöker detta år.
Denna mening börjar med svärfader laurentius begravning januari 1671, men här har någon skrivit fel årtal enligt kommentaren.
Han var död 1672 enligt anrda uppgifter tex herdaminnet över Lauretius.
Så hela raddan med begravningar sker år 1672.
Anders Spole läste tydligen ofta likpredikan, säkerligen på flera av dessa.
 
Håller på att gå in detaljer i Anders Spoles liv tack vare denna bok som är helt underbart, hemskt, intressant.....
Skriver om detta för att pressentera alla gubbar han mötte i ett århunande ingen av oss vill skall återupplevas.
Spole fick lov att tygla sig när han kom till Uppsala, som professor och lärare fick han inte lära ut den nya astronomin.
Det kunde gå mycket illa för dem som lärde ut icke tillåten vetenskap på den tiden vid våra universitet. Världsbilden skulle passa teologerna i Uppsala och stormaktstiden. Liknar häxprocessen fast här i Uppsala var det främst katolikskräcken som fick sitt utryck ibland i våldsamma och hemska människoöden. När de i Rom kom dragandes med nya värdsbilder som satte skapelseberättelsen i gungning och astronmin blev ett hot luthernarna. Samtidigt var ju Anders Spole gift med kyrkligt folk.
Så det var en spännande tid 1630-1699.  
 
Därför kommer inte mina frågor ovan ur tomma intet.
Det retar väl någon.
Men hoppas någon vet eller kan visa mer om bergsfolket som på Gustaff Vasas tid flyttade från Vika i dalarna söder ut till Taberg och Jönköping.  
 
mvh
Magnus