NULL Skriv ut sidan - Sylvius

Anbytarforum

Titel: Sylvius
Skrivet av: Niklas Kant skrivet 2015-10-05, 17:26
Christina var född 1710 på lantmätarbostället Norrlänna i Länna sn (D), dpt. 17/7. Nils Sylvius bgr. där 1713 12/4.
 
Länna AI:1 p. 36, 74, 136.
Tåby AI:1 p. 43

 
Dennes son åter Anders Mörn II, född den 18 Jan. 1701, var extra ordinarie landtmätare, först i Nyland och sedan i Sörmland. Han dog den 22 Okt. 1780, samt var gift med Kristina Sylvia, dotter af ordinarie landtmätaren Nils Silvius i Sörmland. Som min svärmoder Kristina Sylvia afled den 4 sistlidne September (år?), så kan jag nu ej få vidare kunskap om hennes föräldrar, än jag nu minnes efter hennes tal, att hennes farfader varit tullnär i Stockholm, samt hennes moder hetat Elisabeth Rytterström, dotter af häradsfogden i Västmanland Frans Bengtsson, hvars förfäder varit adlade, men förlorat adelskapet genom något felsteg under kriget, som började år 1700. Denne Sylvius änka, Elisabeth Rytterström, blef sedermera gift med extra ordinarie landtmätaren Daniel Milander i Sörmland, som dog 1739. Om denne Milander har jag ej vidare kännedom, än att han var född i Mistads by, Stora Rytterns socken Västmanland, samt i ungdomen studerat vid Västerås gymnasium.
 
Samlingar i landtmäteri - Tredje samlingen. Bilder ur landtmätarnes lif, s. 164