NULL Skriv ut sidan - Tingberg

Anbytarforum

Titel: Tingberg
Skrivet av: Kurt Hultgren skrivet 1999-10-18, 23:35
Stefan!
Det var jag som svarade på frågan i Släkt och Hävd 1991 med förslag på tänkbar härstamning från Värmland. Jag har undrat hur det gick, om ni hittade någon koppling. Själv har jag studerat syskonkretsarna lite till sedan dess. Jag ger därför här en text som är något kompletterad.
 
Mycket talar för att Maria Tingberg f 1734 föddes i Karlstad eller i närheten av Karlstad. Det är namnet Tingberg i kombination med årtalet som får mig att dra den slutsatsen. Jag har kunnat konstatera att en anmoder till mig på fädernet var Anna Elisabeth Tingberg f 1724. Hon gifte sig med Olof Dahlberg som blev kyrkoherde i Kroppa. Hon är min farfars mormors mormors mor. Anna Elisabeth Tingberg var komministerdotter, född i Bjurtjärn. Enligt herdaminnena för Karlstads stift var hennes far komminister Ericus Nicolai Tingberg, borgarson från Karlstad. Av namnet att döma bör komminister Erik Tingberg i Bjurtjärn vara son till en borgare Nils Tingberg, som bör ha levat i Karlstad vid mitten och slutet av 1600-talet. Erik Tingberg dog 1732 vid en ålder av 60 år (enligt dödsnotisen), och han bör alltså ha fötts 1672, sannolikt i Karlstad. Kyrkoböckerna i Karlstad vid denna tid har emellertid brunnit. Andra källor anger att han föddes 1652 i Karlstad (bl a Bromanders handskrift i Karlstads arkiv)
 
Den efterfrågade Maria Elisabeth Tingbergs syster hette Magdalena. Dessa tre förnamn liknar namnen i komminister Erik Tingbergs två kullar av barn. Dessa var följande:
1.Catharina f 1696 29/3
1.Magdalena f 1697 3/5
1.Christiana f 1698 15/7
1.Beata f 1700 19/6
2.Sara Christina f 1721 18/9
2.Johannes f 1723 19/3
2.Anna Elisabeth f 1724 18/10
2.Christina f 1726 13/6
 
Källa är här registret äver fäder angivna i födelse- och dopböcker i Värmland före 1801, i GLA. Erik Tingberg, som dog i Bjurtjärn den 28/5 1732, är alltså inte far till Maria Elisabeth född 1734.
 
Erik Tingbergs första hustru var Maria Höök (i hennes tredje äktenskap). Erik Tingberg gifte sig andra gången 1720-12-26 med  bergmästardottern Dorothea Christina Kjellman (f 1691),vars namn Dorothea går tillbaka på hennes mormors mor Dorothea De Besche (1608-1696) och namnet Christina bars av hennes mor Christina Tomasdotter Clerck (1657-1709). Systrarna Maria Elisabeth och Magdalena bör ingå i Erik Tingbergs närmaste släktkrets med hänsyn till namnförekomsten.  
 
Karlstadsborgaren Nils Tingberg bör ha haft flera barn. Följande två perrsoner, Magdalena och Johan, är sannolikt syskon till komministern Erik. Erik var troligen äldre än de följande. Erik gifte sig troligen ca 1695. De förmodade syskonen är:
 
-Magdalena Nilsdotter Tingberg, som 1703 gifte sig i Karlstads landsförsamling.  Möjligen är det samma Magdalena Tingberg som figurerar i mödraregistret i GLA med hänvisning till sin man Torsten Brun.
 
-rådmannen och tullnären Johan Tingberg, som gifte sig 1708 i Karlstads landsförsamling. Han gifte sig med Caisa Svebelius (f 1677, d 1771). Deras familjedata finns bl a rdovisade i den ena av Fryxells släktregister för Värmland. Men Maria Elisabeth finns inte bland hans barn, har jag numera konstaterat. Uppgiften om att Johan Tingberg var tullnär framgår i Det 1729 florerande Sverige.
De äldsta barnen i deras äktenskap var dottern Lena Lisa, sonen Bengt, dottern Anna Stina, dottern Hedvig (enlig AI:1 s56;1721-27), samt (enligt Bromander) Charlotte Catarina (Kajsa). Här figurera återigen namnen Lena (dock enligt Bromander Helena inte Magdalena), Elisabeth, Anna och Christina.  
 
Sonen Bengt Tingberg hette (enligt Bromander) Bengt Didrik och blev kyrkoherde i Filipstad. .  Den person Bengt Tingberg, som Linné vid sitt besök i Karlstad 1746 redovisar som lektor i retorik, en av de fem lektorerna vid Karlstads skola, är Bengt Didrik. Uppgiften om Bengt Tingberg finns i Karlstad förr och nu (Karlstad 1984), sid 30. Bengt Tingberg gifte sig dock först 1745 med Elisabeth Maria Norén. En Maria Elisabeth f 1734 passar inte in här. Denne Bengt var först lektor i Karlstad. I Bengts första äktenskap föddes följande:
Katarina f 1746, död 1747  
Elisabet Maria Tingberg f 1747, men död samma år i dec.  
 
Bengts hustru Elisabeth Maria Norén dog 1748. Han gifte sig andra gången med Anna Maria Simonia f i Lidköping. Deras barn var  
Lisa Maja (dvs Elisabeth Maria)Tingberg,f o 1750  
Johanna Tingberg f 1751 (g m Sven Nordgren)
Erland Tingberg f 1753 (d 1823, bankokommisarie)
Elisabeth Tingberg f 1754-11-23, död i Kristinehamn (g m Per Bodén, kyrkoherde i Ölme)
Anna Maria f 1757 (gm Christian Myhrman, bruksp på Rämen, bergsråd, svärfar till E.Tegnér) och Fredrika f 176(3?),  
Britta f 1766 (gm kyrkoherde Nils Sillén i Sillerud),  
Bengt f 1767,  
Gottfrid f 1769 och  
Isack f 1772.  
 
Det finns även en yngre Nils Tingberg, handlande i Karlstad, noterad gift i Karlstads landsförsamling 1732-10-12. Den yngre Nils Tingberg är alltså inte son till rådmannen Johan Tingberg. Däremot skulle han kunna vara brorson till Johan, dvs kusin till  Bengt Tingberg. Hans namn Nils föranleder ett antagande att han var ättling till Karlstadsborgaren Nils Tingberg som levde i mitten av 1600-talet. Det saknas dock uppgift om någon lämplig förmodad tredje broder till Erik och Johan. Eventuellt skulle Nils som gifte sig 1732 kunna vara far till Maria Elisabeth f 1734.
 
Enligt register över husförhörslängderna i Värmland före 1801 i GLA - som givetvis inte omfattar brunna böcker - fanns före 1720 förutom ovan nämnda personer endast fyra Tingberg, samtliga kvinnor. Det gäller först änkan Britta Tingberg i Bjurtjärn före 1687 samt 1687 modern Britta Tingberg och samma notering ytterligare två hfl. Person nr två är mod Beata Tingberg från år 1700 i Väse. Den tredje personen är hustrun Lotta P Tingberg 1719 i Grava utanför Karlstad. Den fjärde personen är hustrun Lotta Cath Tingberg 1719 i Karlstads landsförsamling