NULL Skriv ut sidan - Tingberg

Anbytarforum

Titel: Tingberg
Skrivet av: Bengt Örtenholm skrivet 2006-01-14, 18:00
Hej alla Tingbergsforskare!
 
Här kommer ett litet inlägg, som kanske kan vara av intresse.
Jag har i min ägo en liten skrift, som heter: Lektorn och Prosten Bengt Didrik Tingbergs Egenhändiga Levernesbeskrivning utgiven av en av hans ättlingar Gottfrid Kallstenius (utgiven i Karlstad av Nya Wermlands-Tidningens AB 1938).
I skriften på sidan 19 nämns, som dopvittne till B.D.T:s förstfödde son Erland född 1753-03-19 och döpt av fadern 1753-03-21 en hustru Ingri Hansdotter, mitt Syskonbarn, på widön. Denne Ingrid Hansdotter på Widön (avser den ö som är belägen vid Klarälvens mynning i Karlstads landsförsamling) är alltså kusin till B.D.T. Hon bör vara kusin på hans fars (Johans) sida, eftersom hon inte kan var dotter till någon av Cajsa Swebilias syskon (se Örnbergs ättartal del 12 sid 482-483). Enligt hennes patronymika hette  fadern Hans och det är väl knappast troligt, att denne Hans skulle vara bror till Johan (även om det naturligtvis går), men skälet till, att han ej torde vara bror till Johan är, att hans dotter Ingrid ej bär namnet Tingberg, vilket både Johan och hans förmodliga syskon Erik och Magdalena gjorde. Återstår då att Ingrid Hansdotters mor skulle ha varit en syster till Johan, Erik och Magdalena.
Jag har ej forskat vidare i detta än, men kanske någon annan Tingbergforskare har gjort det!
Jag är ättling till denne Johan Tingberg på två sätt, dels genom dottern Helena Elisabeth (1710-1769) gm handelsmannen i Karlstad Peter Jacobsson och dels genom sonen Bengt Didriks (1711-1787) dotter Anna Maria gm bergsrådet och brukspatronen Christoffer Myhrman d.y.
Johan Tingberg är således dels min mf ff mm mf och dels min mf fm fm ff.
 
Mvh
Bengt Örtenholm