NULL Skriv ut sidan - Tingberg

Anbytarforum

Titel: Tingberg
Skrivet av: Eldar Bråten skrivet 2008-02-05, 16:49
Hei! Jeg leter etter opprinnelsen til Erik Tingberg som arbeidet ved Odals Værk i Strøm, Norge, på slutten av 1700-tallet. Ifølge kirkebøkene fikk han og kona (navnet hennes oppgis desverre ikke) først sønnen Anders i 1796 og så Maria Catrina i 1798.
 
Jeg har dessverre ikke flere opplysninger, for jeg finner ikke familien ved Folketellingen i 1801, og heller ikke på andre måter. De har antakelig reist fra Ström på dette tidspunktet. Jeg vet heller ikke sikkert om Tingberg var svensk, men endel taler for det, ikke minst ser det ut til at det er svenske smeder som er ungenes faddere ved dåpen: Brunsel, Floberg og Walstad (de to første er jo smednavn). Og det at de ikke ble registrert ved tellingen i 1801 kan jo tyde på at de var i Sverige da. Geografisk er det mest nærliggende å tenke på Värmland, kanskje?
 
Ellers oppgir Eilert Sundt som studerte de reisende i Norge midt på 1800-tallet at Tingberg er navn på en av slektene. Men bare en person er registrert med dette navnet i folketellingen i 1801 (og ingen i 1865). Vedkommende er også smed.
 
Håper noen kan henvise meg til familier eller steder i Sverige som kan knyttes til Erik.
 
Med vennlig hilsen
Eldar Bråten