NULL Skriv ut sidan - Unonius

Anbytarforum

Titel: Unonius
Skrivet av: Elisabeth Engström skrivet 2012-09-20, 16:45
Jag har stött på en kvinna vid namn Sara Unonia som jag hoppas någon kunnig om släkten Unonius kan placera. Hon var gift med Pehr Bruzelius, komminister i Ockelbo socken, de verkar ha gift sig omkring år 1680 (slutsats efter att ha följt mantalslängderna). Han dog omkring år 1698. De ska ha haft åtminstone två döttrar enligt mantalslängderna.  
 
En utav döttrarna, vars namn jag inte lyckats hitta någonstans, gifte sig omkring år 1699-1700 med komministern Peter Lundin i Ockelbo och de fick en dotter. Han dog ca 1704. Enligt ett brev daterat 1 februari 1705 till ärkebiskopen, skrivit av en Carl något, levde den nyblivna änkan i stor fattigdom och det talas om konservation av änkan med någon lämplig (vilket sen blev den nye komministern Jonas Rönnholm) ((Källa för brevet: Uppsala domkapitel, Handlingar ordnade efter pastorat, E V 101:1 (1665-1800) (bild 85 i den skannade versionen)). Det nämns att hon var af wackert folck och att änkan är sahliga professoren Unonii dåtterdåtter. Sara Unonia ska alltså ha varit dotter till en professor Unonius. Jag har förstås stött på Olaus Unonius i min sökning, men ingenstans nämns en dotter Sara, vilket förstås inte betyder att han kan haft en.  
 
Kan någon sprida ljus över Saras identitet? Var hon Olaus Unonius dotter, eller dotter till någon annan professor Unonius?
 
Mycket tacksam för hjälp,
Elisabeth