NULL Skriv ut sidan - Waldenström

Anbytarforum

Titel: Waldenström
Skrivet av: Anders Pemer skrivet 2015-05-17, 16:48
OJ! Det var som... Fick du bara en idé att titta där, eller någon hint någonstans?
 
Det är väl ganska logiskt att en bergsfogde i Nora rörde sig i trakten. Ytterst sympatiskt att få några av sina barn, särskilt nu då just Johan, födda i en stad i trakten med födelseböcker bevarade fram till idag.  
 
Han hade själv också nära släkt där, agnatiska kusiner. Hans farbror Israel Johansson var rådman i Arboga, och dennes söner Olof och Johan Israelssöner upptog namnet Ahlström. En släkt som kom att frambringa bl a en av de avrättade banemännen vid det Malmborgska mordet i Malmö 1819.
 
Och hustrun Anna Sara Frumerie hade en hel del släkt på Pemer-sidan i stan, bl a hennes fars kusin Christina Pemer gm faktor och sedermera rådman Olof Norberg, och hennes farmors fars änka, min ffff ffffm Euphrosina Petre, Niclas Pemers enkia i mantalslängden. Fick syn på henne när jag spanade efter Johan Broström i mantalslängden 1709. Men det var nog i Nora man bodde och var mantalsskrivna.
 
Hittar inte heller något ytterligare Broström-syskon född i Arboga.
 
Men ojojoj, så häftigt. Då började han alltså som kanslist 16 år gammal.
 
Den agnatiska gren med namnet Broström jag har kunnat följa längst hade då hamnat i Le Havre, med siste kände medlem Georges Brostrom, född 1839, RVO, vice konsul i Le Havre från 1869, svensk-norsk generalkonsul i Paris från 1877. Men flera barn till förste Uddevalla-Johans äldste son Johan Broström III (1734-1783), är lösa trådar som inte har dött i Uddevalla (där det finns register till alla kyrkböcker vid tiden) och kan ha hamnat var som helst (kusinen Carl Niklas hamnade ju ända nere i Frankrike): Johan, *1764, Anna Stina, *1766, Gideon, *1768, och Carl Niklas, *1776.
 
Så än finns det mycket att göra där. Cognatiska ättlingar i andra släkter finns det dock multum. Via Waldenström-grenen många kända Malmstens (Egil, Carl, Bodil), på andra grenar bl a skådespelare John Brunius, idrotts- och tv-mannen Bosse Gentzel... och konsuln Carl Niclas Broström nere i Frankrike var morbror till den adlade livmedikus Carl Johan Ekströmer. Det var en riktigt häftig gren att till sist äntligen hitta.
 
Och äntligen då ringat in när (och var) Johan föddes. Plus en tidigare okänd liten tidigt död tvillingbror, då. Stort tack, Niklas!