NULL Skriv ut sidan - Wenster

Anbytarforum

Titel: Wenster
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2014-05-12, 13:48
Hej Madeleine!
 
Så roligt att höra att herrarna Wenster har en sentida ättling som bär både musikalitet och förnamn vidare! Jag har forskat en del kring denna familj (främst director musices Christian Wenster d. y. (1735-1823) och hans son, assessorn Emanuel Wenster), och familjen verkar vara lika intressant som musikalisk.
 
När det gäller Anna Christina Feldners föräldrar, så ska de vara handelsmannen och hospitalsföreståndaren, slutligen rådmannen Rasmus Feldner och Catharina Johansdotter. Som synes nämns inte moderns namn i födelseböckerna när Feldners barn föds i Ystads S:t Petri församling 1710-1721, inte förrän i födelseboken 1724 och 1726 kallas hon Catharina Runvall(?) och Catharina Johansdotter. Även om jag inte hittar vigselnotis för paret, kan jag inte heller finna att det ska ha funnits en tidigare avliden hustru som varit mor till Anna Christina, och likaså Mats Pettersson skriver i sin artikel »’Hautboisten’ Christian Wensters ättlingar», i Föreningen Gamla Christianstads årsskrift 1995, sid. 19-30, att modern till samtliga barn är just Catharina Johansdotter.
 
Mvh, Markus