NULL Skriv ut sidan - Werre

Anbytarforum

Titel: Werre
Skrivet av: Sari Wilhelmsson skrivet 2004-11-07, 21:12
Hej, har kikat igenom sidorna, några punkter jag vill nämna, kanske är det ledtrådar i ett vidare sökande.
*Inget om barnet, det står inte ens vilket kön.
*Barnet föddes i Pommern
*Inget om Gertruds far annat än att han var präst.
*Gertrud hade en gift syster.
*Inget nämnt vilken ort Gertrud/fadern Cöldilsen befann sig i, vid tiden det begav sig.
*Nils W. lär ha bott i Kalmar för en tid, då hon burit ringen till honom säger han...
*Nils W. kallas ibland jägmästare, överjägmästare och vid ett tillfället underjägmästare hos Drottning Kristina.
*Nils Werre blev dömd för hor med en änka i Kalmar(står inte hennes namn)
*En ransakning angående ärendet har skett under Superintendenten i Kalmar Hennigus Skytte(Sch?tte).
*Henning Skytte blev Superintendent i Kalmar 1660-03-15.
*Landshövdingen i Öland Ludvich Fritz fick ett brev från Gertruds fader angående ärendet. Nils W. lär har hållit till där och i Kalmar en tid kan man anta.  
*Gertruds efternamn har olika stavningar, bl.a Cöldilsen, Chöldellssen, Cöldelssen, Köldelssen och Köldellssen. Tror att Cöldilsen är det mest gångbara då författarna till boken lagt till en not ang. detta.
 
Jag är inte vidare värst bevandrad i trakterna Kalmar och Öland, eller Pommern för den delen heller. Men en spännande historia tycker jag att det är.
 
MvH Sari