NULL Skriv ut sidan - Werre

Anbytarforum

Titel: Werre
Skrivet av: Peter Nolskog skrivet 2012-01-22, 00:07
Gåtan Georg Nicolai Werre löst! Jag gjorde ännu en gång en googlesökning på Nils Werre och fann då hänvisning till Scandinavian Journal  of History Vol 36, 2011,3, där en historieforskare Anu Raunio skrivit en uppsats om skandinaviska konvertiter hos drottning Kristina i Rom. Jag lyckades inte få fram uppsatsen själv, men hittade så småningom en version på italienska: Conversioni al cattolicesimo a Roma tra Sei e Settecento. La presenza degli scandinavi nell'Ospizio dei Convertendi, Anu Raunio, Turin Yliopisto, University of Turku 2009. Via översättning med hjälp av Google translate så fick jag fram en knagglig översättning som i stort går att förstå. Änkan Gertrud Kristina Werre kom c:a 1680 till Rom för att söka hjälp hos drottning Kristina tillsammans med sina elva barn. Sonen Georg Nils (Giorgio Nicoló) och hans bror Carl Gustaf antas 25 maj 1680 som den första av de skandinaviska gästerna vid Ospizio dei Convertendi (Konvertithospicet) till Collegio Urbano di Propaganda Fide. 1688 lämnade Georg Nils skolan med omdömet att han hade haft svårt att underkasta sig andras vilja och tvivlande på att om han återvände till sitt hemland så skulle han ha svårt att motstå luteranesimo (lutheranismen). Vid drottning Kristinas död 1689 bodde han och modern Gertrud hos Kristina i Palazzo Riario, men något eller några år därefter måste han ha återvänt till Sverige. Vad som hände med modern och syskonen har jag inte fått fram. Anu Raunio anger att Georg Nils gjorde karriär i Sverige som militär och så småningom blev major vid Bohusläns regemente.