NULL Skriv ut sidan - Wolljemot / Wohlgemoth

Anbytarforum

Titel: Wolljemot / Wohlgemoth
Skrivet av: Lars-Erik Almberg skrivet 2007-12-15, 16:50
Hej Per (ursäkta namnfelet i förra inlägget).
Några ytterligare uppgifter från Carl Afzelius. I hfl för Härnösand 1733-47 skall enl. Afz. omnämnas en Anders Wollgemuth j:r som han tror sig sannoligt veta vara son till Petrus Wollgemuth i Söderhamn. Anders var gift med  Christina Sedin och de fick en dotter Margareta i Härnösand 1727. Den Anders som var född 1657 och rådman dog enligt kyrkoboken (Afz) i januari 1734. Han var gift med Katarina Wulf. Han fick enligt Afz endast kvinnliga avkommor, tre st. Anna Maria 1694-1756, gifte sig med körsnären Mårten Löf och fick tre barn Anders, Margareta och Petrus. Den andra dottern hette Patientia, f 1682 och dog i Stockholm 1761. Hon var gift med kyrkoherden i Piteå lf mag Erik A Molin. Den tredje dottern hette Kristina, f 1714 och dog 1752, gift med gesällen vid linneväveriet Nils Lindström.
För tydlighetens skull vill jag också nämna att rådhusrättens protokoll från 1707 avsåg en arvstvist medan arvskiftet upprättats redan 1678 efter kopparslagaren Anders Andersson, som varit gift med Kristina Berghem.
Som du förstår kan inte jag garantera att det som Afzelius kommit fram till är korrekt. Allt ovan är hämtat från hans 22-sidiga häfte Bröderna Wollgemuth i Härnösand, Personhistoriska anteckningar av Carl Afzelius, Wretmans boktryckeri AB 42117, Uppsala 1937.  
Jag vet inte om det är till någon ledtråd för dig i din vidare forskning eller trasslar till det ännu mer.
M.v.h.
Lars-Erik Almberg