NULL Skriv ut sidan - Wollter / Wollert

Anbytarforum

Titel: Wollter / Wollert
Skrivet av: Bo Karlsson skrivet 2006-12-25, 13:16
Hej Stefan!
 
Jag känner inte till något mer om den nämnde bagaren Daniel Wollerts i Västerås urpsrung än vad jag hunnit kolla i Västerås C:3 resp. Västerås AIA:1 (1697-1707), nämligen att han omväxlande kallas Woller / Wollert (inklusive stavningsvarianterna Volert och Wåller), samt att han vid sonen Adams födelse 1705 4/11 (troligen dopdatum) kallas Tyska bagaren Daniel Woller och att han i husförhörslängden (s. 228, Wester Qvarteret, Westan om åhn) uppges vara gift med en Anna Fischer samt att han enligt samma källa dör 1709.  
  Anledningen till att jag kollade detta var att jag tidigare forskat i den Benedict(us) / Bengt Wollert / Wolter, som Solveig Gavik nämner i inlägget före ditt, och vars ursprung är okänt. Denne Benedict(us) Wollert / Wolter uppger sig i ett domboksprotokoll från 1779 (Bjärke HR, dombok HT 1779, nr. 30, 17/11) ha bott i St. Nicolai förs. i Stralsund och där arbetat för en Johann August Ramstadt, troligen identisk med dåvarande sidenhandlaren Johann August Ramstahl, som från sent 1750-tal till in på 1780-talet ägde fastighet i St. Nicolai i Stralsund.  
  Jag är alltså intresserad av att pröva eller vederlägga möjligheten til släktskap mellan denne Benedict(us) Wollert/Wolter och den av dig nämnde bagaren. Anledningarna är följande: Dels var namnet Wollert extremt ovanligt i Sverige, dels har det senare framkommit att Benedictus / Bengt inte återfinns i Stralsunds födelseböcker, men att han i det nämnda domstolsprotokollet även nämner att han fått hjälp med att skaffa prästbetyg från Stralsund genom sin bekante landsman i Stralsund, borgaren Andersson, vilket ju kan tyda på att han själv var född i Sverige, och slutligen heter en hans egna söner Daniel Erik.  
  Jag undrar därför om du känner till något om bagaren Daniel Wollerts / Wollers ättlingar som kunde ge någon vägledning om möjligheten till släktskap med den nämnde BW. Ett par av de ytterligt få träffar på andra teoretiskt möjliga släktingar till bagaren jag har är dels en bagargesäll Anders Wolert som dör 1782 i Hedvig Eleonora i Stockholm, enligt dödboken i en ålder av 24 år, samt, enligt Familysearch, en Samuel Woller som skall ha gift sig 1689 16/6 i Bälinge i Uppland, med en Anna Eriksdotter.  
  Några påpekanden om namnskicket är på sin plats, eftersom detta är mycket förvirrande: Det mest troliga är att den Daniel Woller / Wollert du nämner har det familjenamn som är utvecklat ur namnet Wolder (andra utvecklingar av Wolder är Woler resp. Wolert), en lågtysk variant av Wolter, i sin tur en likaledes lågtysk utveckling av Walter (allt enligt Hans Bahlow, Deutsches Namenlexikon, Hamburg, 1972, uppl. 1976). Woller kan dock även betyda ullkammare, men då borde inte namnet omväxlande haft varianten med t, Wollert. En annan fälla är namnet Vollert, med enkelt v, uttalat f, som kommer av Volkhard. Detta namn blir dock inte till Voller, varför det inte är så troligt att det är detta namn västeråsbagaren haft som familjenamn. Ytterligare en viktig sak är att i tyska handlingar de olika namnen på v resp. w aldrig sammanblandas, men att, då svenskarna inte uttalsmässigt skilde på v och w, dessa bokstäver i de svenska handlingarna blandas hur som helst. Ett sådant exempel är den officerssläkt Wollert i Älvsborgs län, som kom till Sverige på 1760-talet med stralsundsfödde köpmanssonen och senare officeren Daniel Ehrenfried Vollert, men vars namn sedan i Sverige ändrades till Wollert.  
  Vad Benedict(us) / Bengt Wollert / Wolter beträffar så benämns han omväxlande Wolter(s) / Walters / Wolder / Woller / Wollert. Wolter är för honom den mest frekventa varianten, men Wollert är den variant han benämns med i det nämnda domstolsprotokollet, där han samtidigt uppvisar sitt pass, utfärdat i Stralsund.  
  Alltså, har du några uppgifter om bagarens ättlingar är jag således mycket intresserad av detta. Har du förresten kollat bagarens dödboksnotis, eller om det står något om honom i rådhusrättsarkiven, t.ex. bouppteckning?
 
Mvh
 
Bo Karlsson