NULL Skriv ut sidan - Wulf / Wulff / Wolf / Wolff

Anbytarforum

Titel: Wulf / Wulff / Wolf / Wolff
Skrivet av: Anders Klarbring skrivet 2013-01-03, 19:33
Jag har tidigare under denna rubrik eftersökt anorna till Margareta Wulf, hustru till kapten Daniel Poignant. Ingen har svarat, men nu har jag kanske fått upp ett spår:  
 
Första gången Margareta Wulf dyker upp är det som dopvittne i Ör 1720-07-02 (Ör C:2 (1702-1751) Bild 59 / sid 111):  där döps flickan Anna Stina med
 
föräldrar: Leutnanten wid Enrolerings Manskapet manhaftig Georg Gongel och Madam Christina Herman
 
och
 
faddrar: Häradshövdingen Wälb:ne Carl Gyllenhök, Magister Johan Waldenström och Cap:Leitn: wid Enrolering manskapet Daniel Poinant, Öfwerstinnan Högwelb:ne Fru Elisabet Mörling och Jungf: Greta Wulf.
 
Margaretas (Gretas) blivande man är således också dopvittne och liksom barnets far officer för Enrolleringsallmogen på Dahl. Elisabet Mörling har också kopplingar till detta regemente eftersom hennes man Gabriel Leijonbrink är dess överste. Man kan nu undra hur Margareta Wulf har hamnat ibland denna skara dopvittnen? Jo nämligen, Elisabet Mörlings mor är (enligt Elgenstierna) Carin Wulf, dotter till vinskänken i Stockholm Anders Larsson Wulf och Elisabet Mikaelsdotter. Här har vi alltså en tänkbar, för att inte säga mycket trolig, släktkrets för Margareta Wulf: det naturligaste släktskapet borde vara att Elisabet Mörling och Margareta Wulf är kusiner och att då Margareta är dotter till en (för mig) okänd son till Anders Larsson Wulf.
 
Efter denna utläggning blir nu min fråga om det finns några ytterligare uppgifter någonstans om vinskänken i Stockholm Anders Larsson Wulf och dess hustru Elisabet Mikaelsdotter? Specifikt skulle man naturligtvis vilja få tag på eventuella söner till dessa.
 
(Meddelandet ändrat av andkl 2013-01-03 20:20)
 
(Meddelandet ändrat av andkl 2013-01-04 11:03)