NULL Skriv ut sidan - Wulf / Wulff / Wolf / Wolff

Anbytarforum

Titel: Wulf / Wulff / Wolf / Wolff
Skrivet av: Carina Leo skrivet 2014-01-05, 11:33
Har inte varit här på länge och läst vad som skrivits. Såg nu vad Mattias Engdahl skrivit. Min Samuel Wulf bodde i Ränneslöv i Halland och var klockare där. Han var militär från början och låg stationerad i Ränneslöv. Förare vid Hans Kunglig. Liifdragonregemente vid Kapitein baron Lybeckers kompani, stod i mina papper.Har tyvärr inte antecknat var jag fått denna uppgift men tror från kyrkoboksavskrifter. Gjorde prästdottern med barn och stannade kvar i Ränneslöv och gifte sig med henne, jungfrun Brita Christina Holm 29/9 1718. Hon dog 1729 och han gifte om sig med min anmoder Ingar Påhlsdotter 1730 och de fick sonen Zacharias Wulf 1733 som sedan ochså blev klockare i Ränneslöv. Alla Samuel Wulfs barn; Med Brita Christina;Karl Johan 1719,Petter Christian 1724,Hans 1726, Christian 1728. Med Ingar fick han; Zacharias 1733, Christian 1739, Britta Christina 1740, Andreas och Catarina 1742,Ana Katrina 1744 och Helena 1747.
 
Min ana där är Zacharias som gifte sig 1754 med Pernilla Svensdtr i Ränneslöv, Halland och de fick barnen; Helena 1755, Ingrid Britta 1756, Hans 1758, Catarina 1761, Samuel 1763, Anna 1765, Petronella 1767, Johanna 1770.
 
Catarina min ana gifte sig 1780 med Carl Nilsson och bosatte sig i Vallberga, Halland och fick 16 barn, Där Nils Carlsson f 1793 blev min ana, gifte sig med Ingrid Johansdtr 1821, Fick sonen Olof Nilsson som gifte sig med Kierstin Bengtsdtr 1848 och fick sonen Bengt Peter 1852, som bosatte sig i Dalahuset Edenberga, gifte sig med Petronella Gustavsdtr 1873. De fick dottern Emma Kristina 1885, som blev min farfar Tages moder. Han föddes 1913, en bland 7 syskon och en moder som aldrig var gift. Så ja, jag tror att mina uppgifter stämmer om jag inte letat helt fel i kyrkoböckerna.
 
 Men det som jag undrade över, Samuels härkomst är ju fortfarande outrett. Hittade en del på ett annat forum. Att han skulle vara son till Peter Wulf och Carin Catarina Steen istället för Catarina Lilliebrunn. Carin Catarina skulle vara dotter till en Arvid Svensson Steen och Agneta Lilliebrunn. Det skulle finnas en syster  Helena, och 2 bröder Arvid och Anders till denna Carin Catarina. Samuel skulle även ha en syster vid namn Maria f 1689 enligt detta.Dessa skulle vara från Finland. Lois i Itis Heiskala stod med som orter. Fortfarande obevisat och jag har tyvärr inga källor att hänvisa till. Vet inte riktigt hur jag ska gå vidare med detta och få rätt i mitt släktträd.