NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 april, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 april, 2012
Skrivet av: Karl Göran Eriksson skrivet 2011-05-26, 01:06
Tyvärr blandas många gånger säkra kort med alltför osäkra dito på nätsajterna, vilket framgår ovan. Inte minst återkommande revideringar av dessa visar hur svagt underbyggda en del påståenden varit. Har man inte tillgång till källorna är det mycket svårt att bland all vederhäftig information sålla bort felaktigheter. Bland dem att kvartermästare Wulf överallt sägs vara Olofs son. Huruvida alla är överens om det är jag tveksam till. Vad som är klart är däremot att vare sig indicier eller bevis framförts, så jag bibehåller min skepsis framgent.
 
Att fältskären Olof Lorentz Wulf hade en son Anders torde nog vara riktigt. Redan 1679 återfinns en Andreas Olai Wulf i Frösö trivialskolas matrikel och senare finns en Andreas Wulf i motsvarande matrikel för Härnösand. Vad som blev av honom är emellertid knappast otvetydigt klarlagt.
En uppgift som tycks vara förbisedd är att blivande kvartermästaren Anders Wulf i sin vigselnotis 1697 uppges vara född i Skåne. Jag erinrar mig en uppgift bland mina äldre anteckningar att han skulle vara född i Malmö av svenska föräldrar.
 
När det gäller namnkombinationen Wulf Ertz är det en märklig hybrid som jag inte kan hitta i några samtida källor (ej heller hos barnen). Jag antog att han som läkare bör vara upptagen i Sackléns matriklar, men blir tveksam om så är fallet. I mantalslängderna benämns personen ifråga endast Anders Ertz och tituleras operatör och senare inspektor.
Alltså, var finns kopplingen mellan Wulf och Ertz ?