NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 april, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 april, 2012
Skrivet av: Ulf Cederlöf skrivet 2012-01-13, 16:15
Jag forskar på min hustrus anor i jämtland och har kommit till Dragonen Per Larsson Östlund i Österåsen, Ragunda. Han var dragon till 1764 då enligt mönsterrullan uppges ha rymt. Jag har inte lyckats spåra honom efter detta. Kanske någon känner till hans öde.
 
Enligt KG Eriksson skall Per Östlund vara son till bonden Lorentz/Lars Olofsson i Brevåg, Lit sn. Denne man levde 1685-1756 och fick enligt dödboken 24 barn (har hittat 15) i tre giften. Sonen Per f. 1730 blev mycket riktigt dragon omkr 1752. Problemet är hans mor, vilken inte kan vara den sista hustrun Brita Persdotter då hon är född 1716 och alltså skulle varit 14 år då Per föddes. Tyvärr saknas FDV-böcker för Lit 1727-1738, den period då Lars Olofson troligen gifter om sig.
 
För perioden före 1726 anger Husförhörslängderna två barn till Lars Olofsson: dottern Ingrid f. 1720 och sonen Olof f. 1724. I födelseboken finner man just dessa år barn till Lars Olofsson. Problemet är att Ingrid anges som barn till Lorentz Olofsson Wulf och hh Kerstin Sjulsdotter. Även det andra barnet har dessa föräldrar även om namnet anges till Andreas i stället för Olof.
 
Kan det vara så att fd. ryttaren Lorentz Olofsson Wulf är identisk med bonden Lorentz(Lars) Olofsson och att olof förväxlats med Andreas. Ett liknande misstag förekommer 1739 då namnet på ett av barnen felaktigt anges till Per.
 
Om det förhåller sig så skulle alltså Per Östlunds mor kunna vara Kerstin Sjulsdotter. ALternativet är att Familjen Lars Olofsson inflyttat till Lit och att de tidiga barnen fötts på annan plats.
 
Hoppas på hjälp
Ulf Cederlöf