NULL Skriv ut sidan - Abeluna (Apollonia) Mårtensdotter

Anbytarforum

Titel: Abeluna (Apollonia) Mårtensdotter
Skrivet av: Marc Hernelind skrivet 2005-01-15, 00:11
Tack för alla inlägg om Bureätten. Ledsen att jag inte svarat tidigare och tack Marc för att du vidarebefordrat inläggen!  
 
För de som ännu tvivlar på Johannes Bureus berättelse, som är citat av kyrkoherde Petrus Laurentius, som i sin tur citerar sin far Laurentius Jacobi, kyrkoherde och ståndsriksdagsman, rekommenderar jag att noga läsa Leonard Bygd?ns ”Ursprunget till mythen om Fale Bure” införd i tidskriften ”Samlaren” år 1890. Kollationera med min nyskrivna kommentar under ”Lättläst” på min hemsida www.fale.bure.just.nu  som är allt för lång att citera här. Intressant är att Johannes Bureus och Leonard Bygd?n tycks vara ense om att Johan Siggesson är boven i dramat, dvs. den som undanröjt de skrifliga bevisen för mytens sannhet.
 
 
Johan Siggesson af Bure
 
 
Johan Siggesson var, enligt Jon Nilsson lagläsare i Uppland, ”en from och ansedd man, frimodig och myndig, överste för det norrländska krigsfolket vid det norska krigståget under fejden med Danmark, som började 1563”.
 
Siggesson hade varit inkvarterad i Medelpad under Laurentius Jacobi tid som kyrkoherde i Skön. Han hade då tagit Fale hin Unges vapen som satt på kyrkoväggen samt en krönika skriven av dennes son Herse Falesson med sig till kung Johan III, som förlänat honom adelskap. Johan blev adlad  Siggesson av Bure den 25 augusti 1572 och fick som sköldmärke ett spjut genom halsen av en halv hästfigur, samma vapen som Anders Jacobsson av Bure senare fick.
 
Han bodde på Svartingtorp vid Kalmar och var gift med Anna Stensdotter på Stäflö, dotter till Svante Sture och Kristina Gyllenstierna. Siggesson blev senare ståthållare på Kalmar slott
 
Johan och Anna begrovs i Åby kyrka vid Kalmar.  
 
Sten Rigedahl