NULL Skriv ut sidan - Buraholmslott

Anbytarforum

Titel: Buraholmslott
Skrivet av: Marc Hernelind skrivet 2007-01-04, 19:03
Av Marc Hernelind  
 
Jag tror mer och mer att Skönsborg Slott,Där dom gamla hälsingekungarna bodde och därifrån styrde storhälsingland vilket även Medelpad hörde.
 
under Fales tid kunde kallas Buraholms slott  
Enligt Reinhold Olsson Kunde Fale han bodde där kalla det för (Buraholm)slott.  
 
enligt Urban fanns : Johan Bure själv behandlar i sin redogörelse Om Burasäten i Hellsingeland (här avser han det gamla Stor-Hälsingland, som också innefattade Medelpad, Ångermanland och Västerbotten) ortnamn i vilka han trodde namnet Bure ingick. Han räknar upp ett Buraholm i Arnäs socken och Buraholm - också kallat Burön - i Skellefteå, vilket enligt Bure skulle ha varit en halvö där lagmanstingen hade hållits i Västerbotten. . [X37, fol. 18v, 20v, Uppsala universitetsbibliotek]  
 
Jag menar att Urban missar en del platser tex. Bura Kloster i Skellefteå ,Bure i Selånger som Johan Bure tagit upp.
och vad vet vi vad man kalla slottet den tiden? Man kan ändrat till Skönsborg Slott igen av arkologer ect.  
 
En sak till som talar för Skönsborg Slott ,var att Fale eller Farteng var Storman i storhälsingland vilket även Medelpad hörde.
 
jag tror detta kan disskuteras ..