NULL Skriv ut sidan - Buraholmslott

Anbytarforum

Titel: Buraholmslott
Skrivet av: Ulf Sawert skrivet 2010-10-11, 12:11
Det där...Jan Flyrin...är en mycket farlig inställnning...att man tror att såkallade experter inte kan missa viktiga saker!! Det vore mycket mera fruktbart om du kunde försöka förklara bilderna ovan istället för att hela tiden utgå ifrån att det rör sig om ovidkommande upptäckter! Vi vet att en mäktig frälsesläkt...den såkallde Farthegn-släkten huserat där i området på 1300-talet, de styrde också hela Norrland då en av dem var Underlagman (Farthegn Unge). Vidare  tror man att de gamla Hälsingehövdingarna (1000-talet) kan ha residerat där i området. Naturligtvis hade man därför någon sorts fästning där...frågan är dock bara VAR och hur stor? När man ser bilder på det lilla försvarskastellet (gamla Sköns kyrka) kan iallefal jag omöjligt tänka mig att man varken skulle kunna klämma in Hälsingehövdingar, Fale Burar eller mäktiga Underlagmän där! Föreställ er...slavar, kokerskor, tvätterskor, pigor, livvakter (hird) + den stora huvudfamiljen med sina gästrum för viktiga gäster, i denna lilla byggnad...nej det går bara inte! Här var det frågan om helt andra lokaliteter...vanligt sunt förnuft säger mig det.  
 
Känns bra att jag fått dokumentera detta material här på rötter innan de försvinner för alltid...det dröjer nog inte länge förrän denna mur är raserad och borta då det är ett expansivt område där i Birsta...likaså är det ju i Nolby där nya E4:an ska gå.
 
Vänligen
 
Ulf