NULL Skriv ut sidan - Bure/Burman i Falun/Kopparberg

Anbytarforum

Titel: Bure/Burman i Falun/Kopparberg
Skrivet av: Stefan Jernberg skrivet 2015-02-25, 17:55
Jon,
 
det finns i Kristine församling i alla fall minst tre samtida Daniel Andersson. Den du nämner ovan som gift med Karin Salomonsdotter hette Wiger och var smältare, efterlämnade enligt bouppteckningen fyra döttrar och en son (Bou 7 april 1733 (Falu rr och mag F2:4 nr 8)). Den andre hette Daniel Andersson Borgarell och var rådman i Falun och var gift första gången med en Katarina Andersdotter och andra gången med Elisabet Olofsdotter samt efterlämnade två döttrar i första giftet (Bou 4 okt 1738 (Faluns rr och mag F2:6 nr 55½)). Den tredje, som jag misstänker är identisk med Daniel Andersson Bure på Övre Elsborgs Södra kvarter, gifte sig i Kristine fs 13 okt 1699 (C:1) med Anna Eriksdotter.
 
I födelseboken finns en massa barn till de olika Daniel Anderssönerna men i avsaknad av relevanta husförhör och dödböcker så är jag i dagsläget inte helt säker på vilka barn som hör respektive familj.
 
med vänliga hälsningar
Stefan Jernberg, Gustafs
 
Ps. I Uddnäs i Hosjö finns det för övrigt en Per Matsson Bure med familj, men jag är jag osäker på om han har koppling de olika familjerna med tillnamnet Bure i Falun.