NULL Skriv ut sidan - Buresammanfattning!

Anbytarforum

Titel: Buresammanfattning!
Skrivet av: Patrick von Brömsen skrivet 2010-03-06, 13:18
Buresammanfattning!  
(”kanske stor kostym”)
 
Jag tycker titeln är mycket tilltalande, för då slipper ”din näste” att behöva ögna igenom flertalet trådar (4685st) innan de kommer till denna förträffliga översikt som är koncist. Så att var och en har en möjlighet att själv välja var man vill stoppa sitt anträd.
 
Jag har nu tittat igenom flera (på tok för många sidor) om Bure. Utan att ha den gedigna kunskapen som flertalet besitter så vill jag för min egen del göra en sammanfattning som jag förstår att det ser ut, och på betydligt mindre text än vad som hitintills framkommit. Jag har läst Urban Sikeborgs artikel i släktforskarnas årsbok 1996 och som sagt flera hemsidor till båda sidors tillskyndande.
Jag har några mycket enkla frågor som säkerligen är lätt att svara på för de olika ståndpunkterna på tidsaxeln.  
 
Jag kommer utifrån svaren se var jag kommer stanna för min antavla.
 
Urbans skäl kan man ju läsa i boken varför han tar med Anders Olofsson(A).
 
”Släktboken koncentrerar sig på Anders Olofssons i Bure avkomlingar. På JB:s tid levde enligt släktboken ännu ättlingar i tredje och fjärde led till samtliga av dennes sex barn; av dessa avkomlingar synes JB ha besökt åtskilliga, med tanke på de detaljerade släkttavlorna över Anders Olofssons barn. Skriftliga belägg finns endast för Jakob Anderssons familj och de angivna sagesmännen härstammar flertalet (åtminstone åtta stycken) från Jakob Andersson. Den noggrant redovisade oenigheten om huruvida Anders Olofsson egentligen hade fyra eller fem barn visar att man bland ättlingarna hade en ingående kännedom om dennes släktskapsförhållanden. Bygdén ville i Anders Jakobsson i Bure 1507 se släktens äldste kände medlem, sannolikt eftersom han inte tycks ha tillerkänt släktbokens traditionsuppgifter något större värde. I beaktande av de ingående och tydligen i allt väsentligt samstämmiga uppgifter som JB:s sagesmän, sins emellan relativt avlägset besläktade, lämnat om Jakob Anderssons familj, anser jag dock att denne Anders Olofsson, med vederbörlig reservation, bör ses som den äldste kände medlemmen av Bureätten. Det är givet att jag därmed inte menar att alla de uppgifter som lämnas om dennes avkomlingar i Buregenealogien skulle vara fullständiga eller korrekta.”
Källa: http://www.genealogi.se/bure.htm
 
Fråga 1)Skulle de som fortsätter till Olof Hersesson (B) förklara varför de upptar honom? Fråga 2) Och har ni samma skäl som Urban när ni kom fram till varför Anders Olofsson skulle vara med?
 
Fråga 3)Skulle de som har Herse Fahlesson (C) (och som då leder vidare till Tord i Byr) berätta skälen till varför man tar med Herse? Fråga 4) Är skälen till varför man tar med Anders O och Olof H desamma som ovanstående förklaringar?  
 
Självfallet så tarvar ju resten av Herses anor ytterligare belägg men det lämnar vi därhän nu.
 
Tacksam för svar från de insatta i denna fråga! Kanske finns svaret någonstans i Buretrådarna, men på detta viset blir det betydligt lättare att ta ställning. Alltid hjälper det någon (mig).
 
Vänligen Patrick (och solen skiner väldigt trivsamt idag). Hoppas på studsboll i glashus
 
 
(https://forum.rotter.se/discus/messages/576/255580.jpg)