NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-21

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-21
Skrivet av: Ingrid Wikberg skrivet 2005-03-19, 13:40
Men det är väl ändå inget nytt att Johan Bureus genom att okritiskt konstruera en helt falsk släkttavla ville styrka att han var ättling till  Fale Bure d.ä och Fale Bure d.y.  
Det finns idag inga helt säkra bevis på detta utan allt är önsketänkande. Att skapa sanning av sägen -är nog ogörligt.
Men det som är säkert är väl att Johan Bureus var en av de första fornforskarna och att han var lärare till Gustav II Adolf. OCH att han var mycket intresserad av mystik -vilket är förståeligt med tanke på den tidsperiod han levde under.
 
Själv var jag intresserad av Bure-släkten i yngre tonåren: då allt gammalt och närliggande kändes spännande. Då lästes allt okritiskt. Men i takt med utbildning och mognad så har mycket av det jag läste som barn fått landa i hyllan för sagor & sägner. Precis som böckerna om Merlin, kung Arthur, Lancelot och Robin Hood. Jag förstår att Jan Guillou fick en guldgruva att gräva i för sin inspiration till korsriddaren Arn.
 
Men frånsett detta: så låter det intressant att man nu ska ha ett seminarium om Bure-släkten....
Ty teorier ska ju kunna prövas -och förkastas -om de ej håller för vetenskaplig prövning.  
Och det handlar inte om önsketänkande utan om kontroll och prövning av de källor som idag kan anses trovärdiga.