NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-21

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-21
Skrivet av: Marc Hernelind skrivet 2005-03-20, 21:56
till Jonas Kruschner det stämmer att det var den artikeln av Erik Gunnar Lindgren: Om Fartegn, en ångermanländsk storman : jämte anteckningar om männen i hans släktkrets (särtryck ur Ångermanland nr 12, 1972) Dens: Landsdomarsläkten i Norrland (särtryck ur Ångermanland 1974, med Nils Ahnlund avses möjligen hans Norrlandsexcerpter (L 69:576) i Kungliga Biblioteket. Det är en samling strödda anteckningar och utdrag ur olika källor och tryckt litteratur utan någon bearbetning.... det stämmer till en viss del dom har sammlat på medeltids avdelningen en sammaställning av hans Norrlands experter(L69:576)
Dom två och Thord Bylund datbas Angur nämner om de förlorade generationerna och stödjer på det sätet Johan Bure Släktforskning.
 
jag vill nämna något om källor medeltiden har inte primär källor som forskningen i vår tid som tex.dopböcker som skrev i i samma tillfälle som det gjordes.
 Det är några saker som man får tänka på 1) det finns inte så mycket källor överhuvud taget.2) herdaminnenna och adelsgenealogin blir viktigare när källor saknas, medeltida brev och dokument blir den tidens Primär källor,krönikörerna och sagesmänen får en viktigroll ev muntliga berättelse som återges är källor ,till och med för ossi dag ,när vi bandar in våra äldres berättelser,så räknas det som källor. se urban Sikes borgs källor ifrån Johan Bures Släktbok 96 så ser dom ut,  som dom jag har givit här skillnaden att såna som Michael leman tror att det är mina källor.Urban beskriver problemt på sammasätsom jag att mycket är byggt på Mutliga traditioneroch krönikörer som jag skrivit ner tidigare sen har Johan Bure ett tio tal  dokument från från 1400-1500 tal som han anger som skriftliga källor.med tanke på det så har vi en hel del nyheter som diskuteras på seminariet  
 
 
1)försvunna gennerationerne  
 
2)rika Birkarlar  bureättlingar och deras kartläggning ,
 
3)kolonisation och bebygelse uppodlingav fisk 1300 talet stöds av Medecinsk historiskt ,och stöds av medeltida brev 1327 och att Bure skulle vara en av de 5 stormänen som var inblandade.
 
4) Bure en Stormansätt? varför annars över 72 Adliga ätt ingifta från 1300 tal-1900tal  inte endast efter 1600 tal Björn mellan 20-40 Avadelsätrterna gifte in sig från 1300 -1500 talet och varför så mycket kyrkoherdar ,Biskopar och  tio Ärkebiskopar?  
 
5)Nya Fynd Johan Bure släkttavla, franciscan dokumentet, Nyare kopling genealogisk för Johan Siggesson Släkt en Brorson gifter sig Jacob Zebrozyntus Bureus dotter. ect.
 
jag vill tala om att min 1600 tals forskning är full av källor på sedvanligt sätt fbu,vbu,dbu,mtl,hfl,ect och anses av många som full med källor lika dan var Johan Bures släktforskning på 1500tal och 1600 tal oerhört korrekt och till grund för många släktforskare ci dag. men när  det gäller medeltids forskning så gäller lita andra saker som nämns ovan .  
du kommer att märka att du hittar färre dokement som visar något fel i Johan Bures forskning.
mvh Marc