NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-07-26

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-07-26
Skrivet av: Ulf Sawert skrivet 2007-07-25, 22:15
Till Bo Svensson: Vad är det du säger...? Skulle inte Skellefteå ligga i Västerbotten? Ser du inte i brevet ovan (från 1327) att det talar om land och strömmar mellan Skellefteå och Uleå!? Bureå ligger ju strax söder om Skellefteå. Men du kan väl hålla med om att det låter logiskt...att ledande representanter för Farthegn släkten åkte upp för att på plats bättre kunna styra och kontrollera den gigantiska kolonisationen som den blivit satt att övervaka! Varför valde man just Bureå att slå sig ned i (jag antager här att Bureus har rätt)? Jag vet inte...kanske att man inte ville komma alltför långt bort från hemmabasen i Skön? Kanske att släkten hade stora markarealer att övervaka även mot Umeåtrakten och därför tyckte att Bureå låg strategiskt rätt!?  
 
Jag tolkar ditt inlägg så...att du anser det vara en slump att det plötsligt dyker upp tre ärkebiskopar i slutet på 1500-talet som har sina rötter i det lilla Bureå, man var rätt personer på rätt plats. Ja du kan tro detta Bo...jag gör det inte!
 
Det förefaller mig mycket lättare att tro på att t. ex. Anna Grubb kom från en mycket ansedd och prominent (och förm. även rik) norrländsk släkt och det var DETTA som förde ihop henne med den duktige fogden Lars Olofsson Björnram från södra Sverige. Att denne Anna Grubb skulle ha varit en enkel bondmora från Bureå förefaller - iallefall för mig - uteslutet!
 
Vänligen
 
Ulf