NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-07-26

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-07-26
Skrivet av: Bo Svensson skrivet 2007-07-26, 20:09
Dokumentet du hänvisar till berör området mellan Skellefteå och Uleåborg i Finland, dvs Piteälven, Luleälven, Kalixälven, Torneälven, Kemiälv och andra finska älvar ner till Ule älv. Merparten av dåtida stormäns intresse från söder kom att hamna norr om Skellefteå, om du läser lite i de böcker jag refererat till ovan.
 
Jag vet mycket väl var både Bureå och Skellefteå ligger, då jag bott där i min ungdom.    Men dina FANTASIER, där du tar en enda episod-handling-personnamn som utgångspunkt för en teori, som andra forskare grundligt analyserat, bl a de två jag nämner ovan, hör hemma i sagornas värld, De har inget med vare sig Bureätten eller historieforskning att gör. Låna hem böckerna ovan och läs dem innan du skriver fler inlägg.  
 
Jag skriver dessa fakta bara för att ge andra intresserade som läser här, dagens aktuella forskningsläge och mest sannolika hypoteser om Västerbottens tidiga historia och samhällsstruktur före det Västerbotten inlemmas i Sverige. Det finns flera skriftliga bevis på att Gustav Vasa hade svårigheter med trilskande västerbottningar. Gradvis övertar han dock allt mera av inkomsterna från skinn och fisk under 1500-talet. Dessförinnan verkar det mycket glest befolkade västerbotten på det hela taget klarat sig undan maktapparaten från söder, så även om det ingick i statsmaktens intresseterritorium, så var pålagorna från statsapparaten i praktiken väldigt begränsade, medan inkomsterna från handel med skinn och fisk sannolikt var mycket stora