NULL Skriv ut sidan - Buresläktens DNA identifierat

Anbytarforum

Titel: Buresläktens DNA identifierat
Skrivet av: Peter Sjölund skrivet 2013-11-25, 16:49
Naturligtvis hade jag tänkt nämna Urbans fantastiska arbete vid mitt föredrag i lördags, men glömde tyvärr bort det. Det var flera saker som jag tänkt säga som jag inte sa och flera saker som jag inte tänkt säga som jag råkade säga. Så är det när man kör ett nytt föredrag live för första gången. Urbans arbete med originalsläktboken är århundradets, om inte årtusendets, mest angelägna och genomgripande källgranskning och publikationen kommer att bli en av släktforskarhistoriens viktigaste.
 
DNs artikel lämnar mycket att önska när det gäller faktainnehållet, men media är media och ska ju alltid vrida saker mot sensationshållet. Och en försiktigt hållen faktaartikel hade de aldrig brytt sig om att skriva. Men DNs redaktör hörde i alla fall idag av sig personligen och bad om ursäkt för rubriksättarens bedrövliga rubrik och de har nu i alla fall ändrat rubriken i nätupplagan.
 
Men bortsett från faktafelen och sensationssökandet i artikeln är det otroligt vilket genomslag detta fått. Det blev gårdagens mest lästa och delade nyhet på DN! DN säger att de vill skriva mer om Buresläkten, så nu är dörren till DNs vetenskapssida vidöppen för Urbans publikation av släktboken när den kommer och det känns riktigt bra!