NULL Skriv ut sidan - Buresläktens DNA identifierat

Anbytarforum

Titel: Buresläktens DNA identifierat
Skrivet av: Sylvia Leijon skrivet 2013-11-25, 17:58
Jag har skickat följande till insändarsidan på Dagens Nyheter:
 
I söndagens DN 24 nov står det om brödratrions adliga status som var en 400-årig bluff. Den handlar om de tre bröderna Anders/Andreas, kartograf, Johan/Johannes (inte Jonas!),riksantikvarie, och Olof/Olaus, livläkare hos Gustaf II Adolf. De bar alla tillnamnet Bure.
Bluffen skulle vara att de inte via fädernet kan härstamma från den urgamla Bureätten, vilket ett DNA-test har bevisat.
Men - det unika med Johan Bures/Johannes Bureus (lärda män latiniserade sina namn) släktutredning är att han tog med alla personer han kunde få fram när han 1600 - 1601 reste runt och intervjuade sina släktingar. Det innebär att hans släktträd innefattar även kvinnor, vare sig de var biskopinnor eller pigor för att citera släktforskaren och Burekännaren Urban Sikeborg. Detta hade egentligen ingen gjort tidigare. De adliga släktutredningar som fanns tog inte med barn till kvinnor som gifte sig med ofrälse (icke adliga) män.
Att vara Bureättling var så stort att många som härstammade från denna släkt på mödernet tog sig namnet Bure. Den omnämnda brödratrion härstammade från Bureätten genom sin mormor, och de antog med stolthet namnet Bure.
Att enbart undersöka den manliga Y-kromosomen inom Bureätten säger alltså ingenting om detta släktträds alla grenar.  
 
Synpunkter på detta? Finns sakfel i beskrivningen? (Den tillkom i en hast.)
Jag vet ju inte om insändaren kommer att publiceras. Jag tycker dock att man bör reagera på artikeln, kanske någon annan kan göra det på ett förnuftigare och sakligare sätt!
 
Vänligen,
Sylvia