NULL Skriv ut sidan - Buresläktens DNA identifierat

Anbytarforum

Titel: Buresläktens DNA identifierat
Skrivet av: Erik Holmlund skrivet 2013-12-01, 22:02
Med anledning av framförallt kommentarer ovan från Leif, Magnus och Urban.
 
Rörande Laurentius Svenonius påstådda anor bakåt har vi stått inför ett par möjliga scenarion
 
1) Att Laurentius Svenonius påstådda faderslinje stämmer så som den har uppgivits i Buregenealogin  
eller
2) Att Laurentius Svenonius släktkoppling på faderslinjen bakåt till Gamle Olof var fabricerad
eller
3) Att namnen på Laurentius Svenonius påstådda faderslinje åtminstone till viss del är fabricerade eller adderade till Buregenealogin i efterhand
 
Det finns en viktig distinktion mellan 2) och 3).
Även om namnen kan påvisas vara sannolikt fabricerade eller åtminstone adderade till Buregenealogin i efterhand och därmed ha lågt värde(konstaterat faktum?), så utesluter det givetvis inte att en släktkoppling bakåt till Gamle Olof ändå kan ha funnits. Oavsett vem som är ansvarig för att dessa uppgifter en gång kom in i Buregenealogin, så kan man inte utesluta att någon uppgiftslämnare, oavsett om vederbörande var i god eller ond tro, lämnat uppgifter som var precist ifråga om släktskap men oprecist ifråga om namnen på individerna i släktleden däremellan, och för att illustrera vad jag menar kan det ha varit uppgifter i stil med Laurentius Svenonius farfars far var son till Gamle Olof i Bureå eller att Laurentius Svenonius härstammade från Gamle Olof på sitt raka fäderne och att uppgiftslämnaren kanske menade sig ha stöd i någon släkttradition, och att endera uppgiftslämnaren eller den som fogade in linjen i Buregenalogin bidragit med påhittade namn för att ge namn till individer vars namn var okända, och/eller för att illustrera släktkedjan. Alltså, släktkopplingen kunde ha funnits där, i fyra led, fast delvis med andra namn än de i Buregenealogin angivna även om namnen var fabricerade och/eller adderade i efterhand (här pratar jag givetvis i första hand om Fale Olofsson och i viss mån även Per Falesson)
 
Sjölund/Norbergs undersökning visar, att släktkopplingen 2) på faderslinjen bakåt från Laurentius Svenonius till Gamle Olof faller, med en felmarginal som är likvärdig med risken för att det i något av släktleden mellan Kristoffer Hansson och hans farfar finns något felaktigt uppgivet faderskap. Dessutom kan man lägga till ett fjärde scenario som Sjölund/Norbergs resultat utesluter, nämligen:
4) Att Kristoffer Hanssons faderslinje på något sätt skulle gå ihop med Gamle Olofs faderslinje ännu längre bakåt i tiden, oavsett om man tänker sig 7 el. 10 el. 15 generationer bakåt. Detta är det förvisso ingen som har påstått, men den möjligheten fanns, och därmed kunde den också ha gett upphov till släktskrönor om närmare släktskap, men den möjligheten uteslutes alltså också av DNA-rönen.
 
Sjölund/Norberg levererade en undersökning med sensationella rön som sa nåt om alla dessa fyra scenarion, vilket ingen annan gjort. Därför skrev jag att Sjölund/Norberg slog ihjäl bromsen och det är en liknelse jag står jag fast vid.
 
DNA-bevisföring har inte bara ett tungt bevisvärde, det har också en stark retorisk klang som slår an hos de flesta, något som också är värdefullt i sig när man bemöter folk som hävdar sanning i de mest osannolika av Buregenealogins delar, trots alla rön som presenterats av traditionell källforskning. Här i norrland har vi som ifrågasatt delar av Buregenealogin, säkerligen oftare än andra på andra håll, fått ta debatt inte med de allra mest bokstavstroende Burevurmarna, utan även med icke-släktforskare som så fort någon nämner ordet släktforskning nämner att de minsann har nån moster som har utforskat sin släkt ända tillbaks till Stormor och vidare tillbaks till 900-talet och Tord i Byr. DNA-rönet kan rent retoriskt användas kort, koncist och slagkraftigt. Så, även i det avseendet har Sjölund/Norberg slagit ihjäl bromsen. Men det finns ju även andra bromsar som flyger omkring därute.
 
Av allt jag hört/läst om den undersökning som nu genomförs av Sikeborg m.fl. så tror jag att den kan komma att få väldigt stor betydelse för alla som intresserar sig för Bureätten. Debatten kring Bureätten är verkligen i behov av att det utreds en gång för alla, vad som kommer från Bureus och vad som har fogats in av andra i efterhand. Jag tror den kan komma att bli en viktig milstolpe i forskningen om Bureätten. Har uppskattat Urbans tidigare rön kring Bureätten, och jag ser verkligen fram emot den kommande utredningen. Beträffande uddar som upplevts riktade mot Urban, så kan jag bara säga att jag inte förstår vad i diskussionen som åsyftas.
 
Jag ser även Sjölund/Norbergs rön som en viktig milstolpe i forskandet kring Bureätten, men även som en viktig milstolpe för hela släktforskningen i Sverige. Jag tror att när vi ser tillbaks på 23 nov 2013 så kommer vi att se det som dagen då väldigt många inom släktforskarsverige, och även allmänheten i övrigt, fick upp ögonen för vilket kraftfullt och användbart verktyg som DNA-tester kan vara i släktforskningen. DNA-tester kommer att vara en självklar del inom den framtida släktforskningen. Det råder det inga tvivel om, och vi som intresserar oss för DNA-tester i släktforskningen är skyldiga ett stort tack till alla pionjärer som arbetar för att sprida kunskap om DNA-tester i släktforskningen. Sjölund och Bäckmark hör till dessa, men det finns många fler.
 
(Meddelandet ändrat av holmlund 2013-12-01 22:28)