NULL Skriv ut sidan - Buresläktens DNA identifierat

Anbytarforum

Titel: Buresläktens DNA identifierat
Skrivet av: Peter Sjölund skrivet 2013-12-02, 22:32
Precis som Urban skriver här ovan, var det tack vare att han redan 1996 presenterade en analys av Buréus släkthistoria som pekade på att den s k Säbrågrenens agnatiska Bure-härstamning var fabricerad, som jag och Ronny fick idén om att DNA-testa denna släktkoppling. Och i och med våra testresultat kan Urbans hypotes bekräftas. (Detta med reservation för att vi inte kunnat finna flera agnatiska släktlinjer från Laurentius Svenonis utan har fått utgå från hans sonson Christopher Hansson).
 
Det blev olyckligt mycket fokus på just denna del av vår analys, det är jag en förste att medge. Jag tänker inte gå in på detaljer i vad jag framförde i live-presentationen eller det som refererats i media, där fanns många saker som kunde ha gjorts annorlunda. Nyheten om den avslöjade fabricerade agnatiska Bure-härstamningen fyllde i alla fall sitt syfte och skapade en uppmärksamhet kring Bure-myterna även utanför släktforskarkretsar.  
 
För trots Urbans utomordentliga arbete och vederhäftiga artikel, hänger den falska släktgrenen kvar i mängder av antavlor, inte minst på nätet. Efter nyheten om att DNA bekräftar släktgrenen som felaktig, har jag blivit kontaktad av flera personer som nu kommer att stryka de felaktiga anorna ur sin antavla (och ur sina bidrag till DISBYT). Det är jättebra, men som synes måste vi hela tiden fortsätta lyfta fram fakta, för att motverka att felaktigheterna fortsätter spridas. Urbans artiklar och vår DNA-analys i alla ära, men påhittade anor är tyvärr oerhört svåra att utrota, särskilt med den snabba spridningen på nätet.
 
Vad jag vill säga är att det behövs både källkritisk och metodisk forskning i källorna, vilket Urban är en mästare på, samt genetisk genealogi för att finna så mycket kunskap som möjligt om det som faktiskt hänt i historien. Men grunden är alltid - alltid - forskningen i de skriftliga och muntliga källorna. DNA-släktforskningen är alltid ett komplement till den klassiska släktforskningen, men som sådan kan den vara oerhört kraftfull och visa på släktskap där källor saknas eller för att verifiera/avfärda tveksamma släktskap!
 
Det absolut viktigaste i mina och Ronnys resultat från DNA-undersökningen, och det som är ett historiskt genombrott, är att vi lyckats identifiera YDNA-haplotypen för Bureättens äldste kände stamfader. Vi har därmed lagt grunden för helt nya möjligheter att bygga på källforskningen med upptäckter om Bureätten som inte är möjliga genom källstudier. Vi kommer att kunna använda kunskapen om Gamle Olofs YDNA till att både hitta nya släktlinjer framåt och att forska vidare bakåt i Buresläktens djupa ursprung.
 
Detta ämne är inget som enkelt kan kommuniceras via media, så därför har jag startat bloggen om DNA-forskningen kring Bureätten. Där kan resultaten redovisas oredigerade utan behov av att förenkla och förkorta. Jag uppmanar alla med intresse för Bureätten att följa bloggen och att ta del av Urban Sikeborgs avgörande analys av Buréus originalsläktbok när den presenteras under våren. Tillsammans driver vi på varsin front den vetenskapliga Bure-forskningen framåt och avlivar förhoppningsvis myterna för att istället lyfta fram den verkliga historien om den fascinerande Buresläkten.
 
/ Peter