NULL Skriv ut sidan - Buresläkten stamfader Herse ? Farteng Unge?

Anbytarforum

Titel: Buresläkten stamfader Herse ? Farteng Unge?
Skrivet av: Marc Hernelind skrivet 2005-12-01, 23:38
Med så många duktiga forskare inom medeltids forskning borde vi kunna komma fram till en punkt vem som skulle vara stamfader till Bure släkten.
 
Johan Bure själv nämner Herse från selånger och Fale hin unge (Farthegn Unge)på sin släkttavla som satt på Uppsala domkyrkas vägg förut. som släkten äldsta belagda. och Bygden är säker på sin sak att Farthegn Unge är den äldsta belagda.  
 
två frågor kommer upp  
1) Hade Farthegn Unge son en Herse med Ingeborg?  
Hur många Herse fanns i trakten då?
 
2) vem var Fartheng Unge far ? Gudlav Bider eller Nils Farthengsson ? 0ch var dom möjligen släkt ?  
 
vi borde kunna räta ut några av frågor. här är lit bakgrund.  
 
Farthegn Unge var  underlagman för Medelpad.  
Nämnd  1342-1363  Han finns bara belagd vid två tillfällen, i regestform 1342 och i en 1600-talsavskrift 1363. Inte i någon av dessa finns något vapen inritat.
Det finns således inget som anger vad han bar för vapen. En Fartegn Unge omtalas 1347  
DS 4206 som sigillant tillsammans med bl a Torsten Stybjörnsson (Sandbroätten), lagmannen Hökar Petersson från Ångermanland - (obetydliga sigillfragment redovisade).
 
Farthegn Härkomst okänd? skriver Urban Sikesborg och Bygd?n anser att Nils Fartengsson sannolikt skulle kunna vara Farthegn unges far på grund av namnlikheten,yrket som ofta gick ifrån far till son, båda var lagmän ,sen andvände dom samma sigill (Burevapnet) Med böjd arm.
 
*Rätt intressant är vad man säger om Burevapnet här: Nils Jacobsson (Bure) adlad  Burensköld.Han var assessor i Svea Hovrätt.han blev Burgreve i Norrköping år 1664.
Adlad till Burensköld år 13 maj 1564,med tillägg till Burevapnet (en beväpnad arm ) av en silvermåne betecknade bureättens till och avtagande under olika tider.  (introducerat s.å. under nr 614)
 
Jag hoppas det kan bli en givande disskution, där man kan komma framåt ,Jag vet att Kaj kan mycket i frågan är väl värt att höra på och att Tord Bylund har en massa Kunskap om Gudlav Bilder så det skulle vara intressant om vi kunde få mycket info av honom.  
 
så vill jag redan från början nämna att här talar vi om äldsta belagda stamfadern.
Mvh Marc