NULL Skriv ut sidan - Buresläkten stamfader Herse ? Farteng Unge?

Anbytarforum

Titel: Buresläkten stamfader Herse ? Farteng Unge?
Skrivet av: Peter Sjölund skrivet 2005-12-02, 22:47
Marc. Det finns säkert många som är bättre skickade än jag att diskutera trovärdigheten i JB:s uppgifter om Olof Hersesson. Jag har inte själv haft tillfälle att studera och värdera JB:s material.
 
Men när det gäller den eventuelle Olof Hersesson så rör vi oss 7 generationer och närmare 200 år före JB. Det gör att de muntliga berättelser JB fick vid sina intervjuer, måste tas med en mycket stor nypa salt. Nog för att man var tvungen att hålla reda på släkten i flera led vid den tiden, men 7 generationer är väl mycket.
 
Och när JB berättar om en påstådd son (Fale) till Olof Hersesson på detta sätt: Han var en förståndig och tapper Riddare, en Hövitsman för Krigsfolket.Krigsöverste. Då ringer en mycket stark varningsklocka för mig! Denna formulering låter som ett typiskt 1600-talspåhitt för att förgylla sina anor... Och då minskar, i mina ögon, även trovärdigheten hos andra uppgifter om denna tid. Men visst, det är fullt möjligt att Anders Olofssons far hette Olof Hersesson.
 
Däremot instämmer jag med Björn. Man bör inte prata om någon Säbrå-gren, eftersom JB:s koppling till bröderna Engelbertus och Johannes Laurentii i Säbrå går via den mycket tveksamme Fale Olofsson.