NULL Skriv ut sidan - Bure och Printz

Anbytarforum

Titel: Bure och Printz
Skrivet av: Lars-Erik Markström skrivet 2001-04-22, 16:21
Hej Stefan!
Jag fick se Dina frågor för någon vecka sedan. I min släktforskning har jag kommit i kontakt med både släkten Bure och släkten Printz. Där finns ett klart samband mellan släktena. Jag tror dock att Du har blandat ihop två olika kvinnor. Jag ska försöka förklara:
1. Anna Mosesdotter var född ca 1505 i Bureå, Skellefteå socken. Hon var dotter till Moses Jakobsson, född cirka 1480 i Bureå, Skellefteå socken och bonde på Bureå nr 8. MJ var son till Jakob Andersson, född cirka 1450 i Bureå. JA påstås ha varit underlagman och bonde på Bureå nr 8. Enligt de inlägg jag läst, bl a i Anbytarforum, kan vi nog inte med säkerhet gå längre tillbaka i Bureättens historia men däremot framåt.
Anna Mosesdotter var gift med Lars Andersson, född i Yttervik, Skellefteå socken, bonde på Yttervik nr 2, länsman och handelsman. De fick flera barn, jag har noterat 7 st. Äldste sonen hette Olof Larsson, född i Yttervik, Skellefteå socken, död 1614 i Nora socken, Uppland. OL studerade till präst och var kyrkoherde i Nora pastorat, Ångermanland 1579-1588 och kyrkoherde i Nora pastorat, Fjärdhundra kontrakt, Uppland 1588-1613. Hans namn som präst var Olaus Laurentii Bure. Enligt Fant-Låstbom II, sid 287 påstås han härstamma i rakt nedstigande led från Fale Bure den yngre (?) och är stamfader till många prästsläkten i Uppsala stift, såsom: Brunnelius, Wåhlberg, Gedner, Phragmenius, Djupedius, Martin, Printz osv.  
2.Kvinnan Anna född 1635, död 1721, gift med Per Printz var med stor säkerhet Anna Rolandsdotter, född cirka 1635 i Nora socken, Uppland, död 1721-12-04 i Ingebo, Enåker, Uppland. Hon gifte sig 1654 med Per Svensson-Printz, död 1680, auditör, mantalskommisarie, brukspatron. Jag har bara en son noterad, Abraham Printz den äldre 1672-1745, Kyrkoherde och prost i Västerlövsta 1706-1745. Per Printz kan mycket väl ha varit en annan av sönerna men det känner jag inte till.
Anna Rolandsdotter var dotter till Roland Olofsson-Bure 1587-1670, kyrkoherde i Nora pastorat, Fjärdhundra kontrakt, Uppland 1633-1670 och Katarina Björsdotter, död 1637 i Nora socken, Uppland. RO var son till ovan nämnde Olof Larsson-Bure.
Vi har här sambandet mellan släktena Bure och Printz samt två olika kvinnor som heter Anna; Anna Mosesdotter som levde på 1500-talet och blev farfars mor till Anna Rolandsdotter 1635-1721. Jag kan tyvärr inte ge svar på din fråga om Per Printz 1658-1694 ingår i släkten eller sambandet med Printz från Jönköping men det kan Du kanske ta rätt på själv med ledning av dessa uppgifter.
Mina källor är:
1. Ulf Lundström, Bönder och gårdar i Skellefteå socken 1539-1650, utgiven i Umeå 1997
2. Johannes Bureus via Ulf Lundström
3. Lars Otto Berg - Ragnar Norrman, Uppsala stifts herdaminne, Fjärdhundra kontrakt 1593-1991, utgiven i Uppsala 1997
4. Fant-Låstbom II, sid 287
 
Med vänlig hälsning
Lars-Erik Markström