NULL Skriv ut sidan - Bure Pedersson Sven f, omkr 1475 kyrkoherde Säbrå

Anbytarforum

Titel: Bure Pedersson Sven f, omkr 1475 kyrkoherde Säbrå
Skrivet av: Marc Hernelind skrivet 2005-12-06, 00:19
När det gäller Jacobus Bureus Zebrozynthius så finns det ju primär källor, hans egen gravsten står det Bure på,dit satt av hans fru och barn,hans fru skänte då ocskå hela portalen till strängnäs domkyrka. två andra primär källor,med tillnamnet Bure (Bureus) var  brev av honom skrivna till  Axel Oxenstierna E757 19 jan 1641,samt brev till Johan Casimir angående Strängnäs Gymnasium 8 dec 1639 ,RA E34.
 
Det min kära Peter är 3 primärkällor på en person som din kollega Carl Sazbad hävda EJ själv skrev sig som Bure,man kan utan att överdriva att genom att fastslå det så har han hällt vatten över sitt eget huvud.  
 
Och du vill efter den här bakläxan igen fastslå  
att Johan laurentii inte kalla sig Bureus för det gjorde han inte på grund  15 Primär källor där han kalla sig Johan Laurentti?  
 
Skall jag berätta en sak Jacob kalla sig inte heller alltid Bure (Bureus) ibland efter egen utsago kalla han sig Ångermanus och inbland säkert utan tillnamn. och om dom primär källor som finns kvar bara råkar vara utan tillnamn vad säger det egetligen ? så kanske det bara finns sekundär källor som berättar att han även andvänt tillnamn.  
 
Enligt mej är det säkrare att inte fastslå något med så lite primär källor som senare kan visa sig bli ytterligare en bakläxa om en eller ett par primär källor sen kommer fram.
För mej framstår det som säkrare att gardera sig och säga att inget i nuläget pekar på att han själv kalla sig Bureus, så i nuläget går inte något sådant att Belägga.  
 
Peter förstår du mitt resonemang med försiktighet sprincipen i det här fallet,så faller detsig naturligast i min värld. Mvh Marc