NULL Skriv ut sidan - Bure Pedersson Sven f, omkr 1475 kyrkoherde Säbrå

Anbytarforum

Titel: Bure Pedersson Sven f, omkr 1475 kyrkoherde Säbrå
Skrivet av: Peter Sjölund skrivet 2005-12-06, 10:19
Marc, Jag kanske tyvärr missbedömde din omsvängning till en mer konstruktiv syn på forskningen kring Buresläkten...
 
Det är isåfall tråkigt, framförallt för dig själv! För med en konstruktiv attityd kan du kanske få hjälp av seriösa forskare att leta efter sanningen bakom Bureus genealogi. Och kanske kan nya spännande fakta hittas någonstans, även om chansen är liten för att hitta något nytt. Men, eftersom jag själv är ättling till Anders Olofsson i Bure, och tycker det är jättetråkigt att Buresläkten idag fått en stämpel som varandes enbart sagor och fantasier, så gör jag ett sista försök:
 
Låt mig ta ett exempel, för att belysa det bakvända i ditt resonemang: En inte helt okänd man i Sveriges historia var Birger Jarl. Jag påstår nu att han troligen hette Birger Bureus Jarl!
Varför då? Jo, för Birger Jarl finns (gissar jag) bara ca 5-6 samtida primärkällor. Och i ingen av dessa kalllar han sig Bureus, men vi måste ju hålla öppet för att han faktiskt någon gång kan ha kallat sig Birger Bureus...
 
Enligt mej är det säkrare att inte fastslå något med så lite primär källor som senare kan visa sig bli ytterligare en bakläxa om en eller ett par primär källor sen kommer fram. För mej framstår det som säkrare att gardera sig och säga att inget i nuläget pekar på att han själv kalla sig Bureus, så i nuläget går inte något sådant att Belägga. (Citat från ditt senaste inlägg)
 
Försiktighetsprincipen säger du? Ja, den principen hylllar jag i alla sammanhang, och i släktforskningssammanhang handlar den om att inte ge en person ett släktnamn innan man genom en primärkälla kan bevisa att personen faktiskt använt detta namn. Som t ex i fallet Jacob - där tycks det inte vara någon tvekan om att han har använt namnet Bureus.
 
Skulle någon i framtiden hitta ett dokument där Johannes Laurentii själv kallar sig Bure/Bureus, så skulle i alla fall inte jag ta det som någon bakläxa utan som ett spännande nytt forskningsfynd! Så Marc - ut och leta efter nya dokument i arkiven istället för att hålla fast vid obevisade (till och med motbevisade) påståenden!