NULL Skriv ut sidan - Gravstenen i Sköns kyrka

Anbytarforum

Titel: Gravstenen i Sköns kyrka
Skrivet av: Per-Åke Borssén skrivet 2004-07-10, 18:57
Kalle, med all respekt för Dig som arkeolog. Skön medeltidskyrka rev 1846 och nya kyrkan byggdes 1847-50. Den gamla kyrkan låg söder om den nya. Inget säger att gravhällen skulle ha legat över den ursprungliga graven; det påstås så utan att detta har bestyrkts. Om så skulle vara fallet är en fråga som möjligen skulle möjligen kunna utredas.  
 
Var graven medeltida? En värja i graven talar inte för medeltida gravsättning. De påstådda arabiska siffrorna på gravhällen indikera att hällen möjligen har manipulerats.  
 
Jag har ingen önskan att understödja mytbildningen om Bureätten. Tvärtom jag hävdar att Farde Unge (1342-63), liksom Nils Fardjäknsson (1324-52) har inget bestyrkt samband med den mytbildning som frodas av bureättlingar kring 'Fale hin unge'. Jag finner det tvärtom önskvärt att vi med moderna forskningmetoder och utan föruttfattade meningar försöker bringa klarhet, där så är möjligt. Även den traditionella historieforskning borde fokusera på det historiskt kända norrländska stormännen och sätta in dem i sitt historiska sammanhang, istället för att köra fast i ändlösa och ofruktbara diskussioner med 'buremaner'. Visst kan detta vara roligare med alla de finna chanser till billiga poäng som detta erbjuder och få tillfälle att briljera med sin genealogiska och historiska expertis. Detta senare avser inte Dig bäste Kalle Thorsberg.